Nie osiągnął założonego efektu (ocena 2.0) |
Student nie potrafi określić sytuacji społeczno-gospodarczej regionów w Polsce. Nie wie również jaka jest rola administracji publicznej w kreowaniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Nie potrafi także odpowiedzieć na pytania dotyczącej teoretycznej konstrukcji strategii rozwoju terytorialnego i praktycznych aspektów dotyczących programowania rozwoju. |
Osiągnął w stopniu dostatecznym (ocena 3.0) |
Student wie po co administracja publiczna chce rozwijać swoje terytorium i jakie posiada możliwości i narzędzia rozwoju. Potrafi określić sytuację społeczno-gospodarczą regionów w Polsce. |
Osiągnął w stopniu dobrym (ocena 4.0) |
Obowiązuje to samo co na ocenę dostateczną. Dodatkowo, student wie jakie są techniki i metody rozwoju przestrzennego, gospodarczego i społecznego gmin wiejskich, miast i regionów w Polsce. Zna podstawowe teorie rozwoju regionalnego. |
Osiągnął w stopniu bardzo dobrym (ocena 5.0) |
Obowiązują kryteria z oceny dobrej i dodatkowo student potrafi trafnie odpowiedzieć na pytania problemowe, związane m.in. z dylematami rozwoju miast będących w trakcie przekształceń branżowych, regionów bez silnej stolicy, czy też możliwości wykorzystania dla własnych korzyści Funduszy Strukturalnych. Potrafi rozróżnić strategię rozwoju ofensywną i defensywną, jak również klasyczną i skonstruowaną wg modelu wzorca idealnego. |
Osiągnął w stopniu celującym (ocena 5.5) |
Obowiązują kryteria przypisane do oceny bardzo dobrej. Dodatkowo, student zna najważniejsze postulaty i kierunki rozwoju wynikające z postanowień Strategii Lizbońskiej, raportów OECD, Banku Światowego, jak również wybranych raportów najważniejszych agencji ratingowych i konsultingowych. |
Efekt kształcenia E3
waga: 20%
Nie osiągnął założonego efektu (ocena 2.0) |
Nie dostrzega wagi problemu związanego z odpowiednim programowaniem rozwoju lokalnego i regionalnego. Nie dostrzega związku pomiędzy samokreującymi się mechanizmami wolnorynkowymi, a polityką rozwoju lokalnego i regionalnego. |
Osiągnął w stopniu dostatecznym (ocena 3.0) |
Potrafi dostrzec istotność problemu związanego z odpowiednim programowaniem rozwoju lokalnego i regionalnego. Dostrzega związek pomiędzy samokreującymi się mechanizmami wolnorynkowymi, a polityką rozwoju lokalnego i regionalnego. |
Osiągnął w stopniu dobrym (ocena 4.0) |
Wymagania jak przy ocenie dostatecznej. Dodatkowo student wykazał się znajomością aktualnej sytuacji społeczno-gospodaczej w Polsce. Potrafi właściwie ocenić rolę rządu centralnego w programowaniu rozwoju lokalnego i regionalnego. |
Osiągnął w stopniu bardzo dobrym (ocena 5.0) |
Wymagania jak przy ocenie dobrej. Dodatkowo jednak student potrafi podać przykład gminy lub województwa charakteryzującego się ponadprzeciętnym poziomem potencjału społeczno-gospodarczego. Potrafi trafnie podać powody takiego stanu rzeczy. |
Osiągnął w stopniu celującym (ocena 5.5) |
Wymagania jak przy ocenie bardzo dobrej, jednak student potrafi również wskazać najważniejsze zagrożenia oraz najistotniejsze szanse dla rozwoju gmin w Polsce i w Europie w świetle zmieniających się trendów rozwoju i cykli koniukturalnych. Student jest gotów na dyskusję z wykładowcą w tym obszarze. |
Uzyskanie przez Studenta pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu możliwe jest w przypadku zrealizowania wszystkich efektów kształcenia w stopniu
co najmniej dostatecznym. Ocena końcowa z przedmiotu wyliczana jest według następującej formuły:
40% * ocena z realizacji efektu E1
+ 40% * ocena z realizacji efektu E2
+ 20% * ocena z realizacji efektu E3
IX. Obciążenie pracą studenta
Rodzaj aktywności |
Liczba godzin |
stacjonarne |
niestacjonarne |
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów |
30 |
18 |
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji (np. prezentacji, projektów) |
30 |
42 |
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów |
20 |
10 |
Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) |
8 |
8 |
Zbieranie informacji, opracowanie wyników |
5 |
8 |
Przygotowanie raportu, projektu, referatu, prezentacji, dyskusji |
4 |
8 |
Przygotowanie do kolokwium, zaliczenia, egzaminu |
3 |
6 |
Suma godzin |
100 |
100 |
Liczba punktów ECTS |
4 |
4 |
X. Macierz realizacji przedmiotu
Efekt kształcenia |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
Cele przedmiotu |
Treści kształcenia |
Narzędzia dydaktyczne |
Sposoby oceny |
E1 | WE-ST1-GA-U01-15/16Z
WE-ST1-GA-U02-15/16Z
WE-ST1-GA-U04-15/16Z
| C1 C2 C3 | W1 W2 W3 W4 C1 C2 C3 W5 | N3 N4 N5 N7 N9 | F8
P2 P3 |
E2 | WE-ST1-GA-W02-15/16Z
WE-ST1-GA-W04-15/16Z
WE-ST1-GA-W07-15/16Z
| C1 C2 C3 | W1 W2 W3 W4 C1 C2 C3 W5 | N3 N4 N5 N7 N9 | F8
P2 P3 |
E3 | WE-ST1-GA-K01-15/16Z
WE-ST1-GA-K06-15/16Z
WE-ST1-GA-K12-15/16Z
| C1 C2 C3 | W1 W2 W3 W4 C1 C2 C3 W5 | N3 N4 N5 N7 N9 | F8
P2 P3 |
XI. LiteraturaLiteratura podstawowa
Lp. |
Opis pozycji |
1 |
Zbigniew Strzelecki, Gospodarki regionalna i lokalna, wyd. PWN, 2009 |
Literatura uzupełniająca
XII. Informacja o nauczycielachOsoba odpowiedzialna za Kartę Przedmiotu
Kudłacz Michał, dr (Katedra Polityk Publicznych) |