Karta przedmiotu

Wydział: Instytut Polityk Publicznych i Administracji
Kierunek: Gospodarka i administracja publiczna

I. Informacje podstawowe

Nazwa przedmiotu Local and regional development
Nazwa przedmiotu w j. ang. del
Grupa przedmiotów Przedmiot do wyboru (4. semestr)
Język prowadzenia przedmiotu angielski
Kod/Specjalność
WG-GA-XX-X1-15/16Z-LOCANDBrak
Profil przedmiotu Ogólnoakademicki
Kategoria przedmiotu do wyboru
Typ studiów 1. stopień (studia licencjackie)
Liczba semestrów/semestr 1/4
Liczba godzin
stacjonarne: Wykłady: 30
niestacjonarne: Wykłady: 18
Liczba punktów ECTS
stacjonarne: 4
niestacjonarne: 4

II. Wymagania wstępne

Lp. Opis
1 Student has basic knowledge about the self-governments functioning at regional and local level in Poland. Student knows the names of each of the levels and the permissions and duties of the authorities.

III. Cele przedmiotu

Kod Opis
C1 Familiarize students with the issues of territorial development in theory and practice.
C2 Familiarize students with the components affecting the socio-economic development from the point of view of free-market mechanisms and public policies.
C3 To develop skills of independent evaluation of development policies by local governments in Poland.

IV. Realizowane efekty kształcenia

Kod Kat. Opis KEK
E1 U After completing the course, the student through acquired knowledgewill have the ability to analyze the research problem associated with the development of cities and regions in Poland and on this basis will be able to choose effective techniques and methods used by public, private and non-government units related to the maximization of urban and regional; social and economic benefits. WE-ST1-GA-U01-15/16Z
WE-ST1-GA-U02-15/16Z
WE-ST1-GA-U04-15/16Z
E2 W Student after the realized a course will have a detailed and comprehensive knowledge about the components that contribute to the socio-economic development divided into elements resulting from: natural processes, free-market mechanisms (natural and independent) and secondly processes relating with development policy (management of socio-economic development in a wide perspective). WE-ST1-GA-W02-15/16Z
WE-ST1-GA-W04-15/16Z
WE-ST1-GA-W07-15/16Z
E3 K Student after completion of education on the subject of local and regional development, acquire knowledge and skills about complex dimension in the area of territorial development, amidnistracji public development planning, as well as from various fields and phenomena: economic, social, spatial, environmental and cultural cities and regions. This comprehensive theoretical and practical knowledge will be useful in case of continuation of education and will be able to complement and improve WE-ST1-GA-K01-15/16Z
WE-ST1-GA-K06-15/16Z
WE-ST1-GA-K12-15/16Z

V. Treści Kształcenia

Wykłady
Kod OpisS (30)N (18)
W1 Growth and development in the sciences. A literature review of the concepts and definitions. 4 2
W2 Analysis of factors and conditions of territorial development. 6 4
W3 Characteristics of programming methods tools for local and regional development by public administration units 8 4
W4 Ways to maximize the development benefits by gminas (communities), powiats (provinces) and voivodeships (regions) in Poland. 6 5
W5 Locand and regional development indicators 6 3


VI. Metody i formy prowadzenia zajęć

Kod Opis
N3 Prezentacja
N4 Dyskusja
N5 Praca w grupach
N7 Analiza przypadku
N9 Ćwiczenia tablicowe

VII. Sposoby oceny

Oceny bieżące (formujące)
Kod Opis
F8 Aktywność na zajęciach

Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów)
nie określono

Oceny z egzaminu (podsumowujące)
Kod Opis
P2 Egzamin pisemny
P3 Egzamin testowy

Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów)
nie określono

Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie
brak

VIII. Kryteria oceny

Efekt kształcenia E1 waga: 40%
Nie osiągnął założonego efektu (ocena 2.0) The student cannot give the reasons for inequality in the economic level of territories in Poland. Do not understand the core issues of the theoretical aspects of growth and socio-economic development of gminas, powiats and voivodeships.
Osiągnął w stopniu dostatecznym (ocena 3.0) The student can explain why there are inequalities in the economic level of territories in Poland. Student is able to point constituent elements that contribute to territorial development.
Osiągnął w stopniu dobrym (ocena 4.0) The requirements for the evaluation of 3.0 grade, but in addition: Student is able to assess the effectiveness of the use of development potential and resources of the territory.
Osiągnął w stopniu bardzo dobrym (ocena 5.0) The requirements for the evaluation of 4.0 grade, but in addition: Student by appropriately constructed indicators is able to compare the development of the economic potential of different units.
Osiągnął w stopniu celującym (ocena 5.5) The requirements for the evaluation of 5.0 grade, but in addition: Student using a base of international statistics (Eurostat), as well as the knowledge acquired during the lecture is able to indicate the postion of ones territorial unit in the hierarchy of territories in Europe.

Efekt kształcenia E2 waga: 40%
Nie osiągnął założonego efektu (ocena 2.0) Student nie potrafi określić sytuacji społeczno-gospodarczej regionów w Polsce. Nie wie również jaka jest rola administracji publicznej w kreowaniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Nie potrafi także odpowiedzieć na pytania dotyczącej teoretycznej konstrukcji strategii rozwoju terytorialnego i praktycznych aspektów dotyczących programowania rozwoju.
Osiągnął w stopniu dostatecznym (ocena 3.0) Student wie po co administracja publiczna chce rozwijać swoje terytorium i jakie posiada możliwości i narzędzia rozwoju. Potrafi określić sytuację społeczno-gospodarczą regionów w Polsce.
Osiągnął w stopniu dobrym (ocena 4.0) Obowiązuje to samo co na ocenę dostateczną. Dodatkowo, student wie jakie są techniki i metody rozwoju przestrzennego, gospodarczego i społecznego gmin wiejskich, miast i regionów w Polsce. Zna podstawowe teorie rozwoju regionalnego.
Osiągnął w stopniu bardzo dobrym (ocena 5.0) Obowiązują kryteria z oceny dobrej i dodatkowo student potrafi trafnie odpowiedzieć na pytania problemowe, związane m.in. z dylematami rozwoju miast będących w trakcie przekształceń branżowych, regionów bez silnej stolicy, czy też możliwości wykorzystania dla własnych korzyści Funduszy Strukturalnych. Potrafi rozróżnić strategię rozwoju ofensywną i defensywną, jak również klasyczną i skonstruowaną wg modelu wzorca idealnego.
Osiągnął w stopniu celującym (ocena 5.5) Obowiązują kryteria przypisane do oceny bardzo dobrej. Dodatkowo, student zna najważniejsze postulaty i kierunki rozwoju wynikające z postanowień Strategii Lizbońskiej, raportów OECD, Banku Światowego, jak również wybranych raportów najważniejszych agencji ratingowych i konsultingowych.

Efekt kształcenia E3 waga: 20%
Nie osiągnął założonego efektu (ocena 2.0) Nie dostrzega wagi problemu związanego z odpowiednim programowaniem rozwoju lokalnego i regionalnego. Nie dostrzega związku pomiędzy samokreującymi się mechanizmami wolnorynkowymi, a polityką rozwoju lokalnego i regionalnego.
Osiągnął w stopniu dostatecznym (ocena 3.0) Potrafi dostrzec istotność problemu związanego z odpowiednim programowaniem rozwoju lokalnego i regionalnego. Dostrzega związek pomiędzy samokreującymi się mechanizmami wolnorynkowymi, a polityką rozwoju lokalnego i regionalnego.
Osiągnął w stopniu dobrym (ocena 4.0) Wymagania jak przy ocenie dostatecznej. Dodatkowo student wykazał się znajomością aktualnej sytuacji społeczno-gospodaczej w Polsce. Potrafi właściwie ocenić rolę rządu centralnego w programowaniu rozwoju lokalnego i regionalnego.
Osiągnął w stopniu bardzo dobrym (ocena 5.0) Wymagania jak przy ocenie dobrej. Dodatkowo jednak student potrafi podać przykład gminy lub województwa charakteryzującego się ponadprzeciętnym poziomem potencjału społeczno-gospodarczego. Potrafi trafnie podać powody takiego stanu rzeczy.
Osiągnął w stopniu celującym (ocena 5.5) Wymagania jak przy ocenie bardzo dobrej, jednak student potrafi również wskazać najważniejsze zagrożenia oraz najistotniejsze szanse dla rozwoju gmin w Polsce i w Europie w świetle zmieniających się trendów rozwoju i cykli koniukturalnych. Student jest gotów na dyskusję z wykładowcą w tym obszarze.

Uzyskanie przez Studenta pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu możliwe jest w przypadku zrealizowania wszystkich efektów kształcenia w stopniu co najmniej dostatecznym. Ocena końcowa z przedmiotu wyliczana jest według następującej formuły:

40% * ocena z realizacji efektu E1 + 40% * ocena z realizacji efektu E2 + 20% * ocena z realizacji efektu E3



IX. Obciążenie pracą studenta

Rodzaj aktywności Liczba godzin
stacjonarne niestacjonarne
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30 18
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji (np. prezentacji, projektów) 30 42
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 20 10
Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) 8 8
Zbieranie informacji, opracowanie wyników 5 8
Przygotowanie raportu, projektu, referatu, prezentacji, dyskusji 4 8
Przygotowanie do kolokwium, zaliczenia, egzaminu 3 6
Suma godzin 100 100
Liczba punktów ECTS 4 4

X. Macierz realizacji przedmiotu

Efekt kształcenia Odniesienie do efektów kierunkowych Cele przedmiotu Treści kształcenia Narzędzia dydaktyczne Sposoby oceny
E1WE-ST1-GA-U01-15/16Z
WE-ST1-GA-U02-15/16Z
WE-ST1-GA-U04-15/16Z
C1 C2 C3 W1 W2 W3 W4 C1 C2 C3 W5 N3 N4 N5 N7 N9 F8
P2 P3
E2WE-ST1-GA-W02-15/16Z
WE-ST1-GA-W04-15/16Z
WE-ST1-GA-W07-15/16Z
C1 C2 C3 W1 W2 W3 W4 C1 C2 C3 W5 N3 N4 N5 N7 N9 F8
P2 P3
E3WE-ST1-GA-K01-15/16Z
WE-ST1-GA-K06-15/16Z
WE-ST1-GA-K12-15/16Z
C1 C2 C3 W1 W2 W3 W4 C1 C2 C3 W5 N3 N4 N5 N7 N9 F8
P2 P3

XI. Literatura

Literatura podstawowa
Lp. Opis pozycji
1 Zbigniew Strzelecki, Gospodarki regionalna i lokalna, wyd. PWN, 2009

Literatura uzupełniająca
Lp. Opis pozycji

XII. Informacja o nauczycielach

Osoba odpowiedzialna za Kartę Przedmiotu
Kudłacz Michał, dr (Katedra Polityk Publicznych)

Osoby prowadzące przedmiot
Lp. Nauczyciel
1 Kudłacz Michał, dr (Katedra Polityk Publicznych)
2 Mamica Łukasz, prof. dr hab. (Katedra Gospodarki Publicznej)


Status karty: ZAAKCEPTOWANO  przez: Broński Krzysztof, dr hab.