Karta przedmiotu - Diagnostyka układów ergonomicznych

Kierunek: Zarządzanie

Wymagania wstępne
  1. Wiedza z zakresu: - zarządzania, - metod organizacji i zarządzania, - psychologii pracy.

Nazwa przedmiotuDiagnostyka układów ergonomicznych
Język prowadzenia przedmiotu polski
Kod/Specjalność
ZZ-ZA-ZF-X1-21/22Z-DIAUKLZarządzanie firmą
Kategoria przedmiotu specjalnościowe
Profil studiów Ogólnoakademicki
Poziom PRK Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie)
Rok studiów/semestr 2/4
Forma zajęć/liczba godzin
stacjonarne: Wykład: 15 Ćwiczenia: 15
niestacjonarne: Wykład: 9 Ćwiczenia: 12
Dyscypliny/punkty ECTS
Nauki o zarządzaniu i jakości: 2
Ekonomia i finanse: 0
Inne dyscypliny: 0
Razem2
Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot Bartusik Katarzyna, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
Cele przedmiotu
Kod Opis
C1 Przygotowanie studentów do korzystania z dorobku ergonomii w szczególności w zakresie badań, których rezultaty są wykorzystywane w optymalizacji warunków pracy.
C2 Uświadomienie studentom roli układu ergonomicznego w funkcjonowaniu organizacji oraz systemu zarządzania bezieczeństwem pracy.
C3 Poznanie kryteriów, metod oraz narzędzi wykorzystywanych w diagnozie układu.
C4 Nabycie zdolności do przestrzegania norm i zasad ergonomii w codziennej pracy, w organizacji.
Realizowane efekty uczenia się
Kod Kat. Opis Kierunkowe efekty uczenia się
E1 W Student ma wiedzę o człowieku jako podstawowym elemencie układu człowiek-maszyna. Zna zasady funkcjonowania tego układu i jego uwarunkowania. Potrafi dobierać właściwe metody i narzędzia badawcze na potrzeby przeprowadzenia diagnozy układu ergonomicznego. Zna i właściwie dobiera kryteria oceny układu ergonomicznego. WZ-ST1-ZA-W02-21/22Z
E2 U Student rozumie i analizuje proces pracy, zna jego uwarunkowania. Posługuje się normami prawnymi w zakresie bhp. Potrafi logicznie formułować wnioski w zakresie nieprzestrzegania zaleceń bhp, ergonomii oraz w zakresie przeprowadzanych badan diagnostycznych układów ergonomicznych. Student potrafi sporządzić projekt - analizę ergonomiczną stanowiska pracy z punktu widzenia obciążeń fizycznych, psychofizycznych oraz innych. W tym zakresie potrafi sprawnie korzystać z poznanych metod i narzędzi empirycznych. WZ-ST1-ZA-U01-21/22Z
E3 K Student ma świadomość społecznej odpowiedzialności organizacji. Student jest świadom roli, znaczenia dla człowieka właściwych warunków pracy, respektowania istotnych norm i zasad w miejscu pracy dla właściwego funkcjonowania organizacji. Postępuje zgodnie z obowiązującymi zasadami, chętnie podejmuje współpracę jest zorganizowany. WZ-ST1-ZA-K06-21/22Z
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się Egzamin pisemny, Średnia ważona albo arytmetyczna ocen cząstkowych, Aktywność na zajęciach, Kolokwium, Projekt zespołowy.
Treści przedmiotu
Wykład
Kod OpisS (15)N (9)
W1 Wprowadzenie do badań ergonomicznych - ewolucja celu i przedmiotu badań ergonomii - relacje w układzie człowiek-maszyna - definicje ergonomii - paradygmaty współczesnej ergonomii - zarządzanie układami ergonomicznymi w procesach pracy - kryteria ocen ergonomicznych 3 2
W2 Układ człowiek-maszyna - pojęcie układu - struktura procesu pracy - odbiór informacji, interpretacja informacji, wykonanie czynności - fizyczne środowisko pracy - czynniki organizacyjne procesu pracy 4 3
W3 Badania w obszarze organizacji stanowiska pracy - przestrzenne elementy stanowiska pracy - parametry materialnego środowiska pracy - badanie obciążenia stanowiska - kierunki doskonalenia stanowiska komputerowego 5 2
W4 System zarządzania bezpieczeństwem pracy 3 2

Ćwiczenia
Kod OpisS (15)N (12)
C1 Wprowadzenie do badań ergonomicznych - ewolucja celu i przedmiotu badań ergonomii - relacje w układzie człowiek-maszyna - definicje ergonomii - paradygmaty współczesnej ergonomii - zarządzanie układami ergonomicznymi w procesach pracy - kryteria ocen ergonomicznych 2 2
C2 2. Układ człowiek-maszyna - pojęcie układu - struktura procesu pracy - odbiór informacji, interpretacja informacji, wykonanie czynności - fizyczne środowisko pracy - czynniki organizacyjne procesu pracy 5 3
C3 Badania w obszarze organizacji stanowiska pracy - przestrzenne elementy stanowiska pracy - parametry materialnego środowiska pracy - badanie obciążenia stanowiska - kierunki doskonalenia stanowiska komputerowego 5 4
C4 System zarządzania bezpieczeństwem 3 3

Metody i formy prowadzenia zajęć Analiza przypadku, Dyskusja, Praca w grupach, Prezentacja, Wykład audytoryjny.
Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej)
Rodzaj aktywności Liczba godzin
stacjonarne niestacjonarne
Udział w zajęciach dydaktycznych 30 21
Udział w konsultacjach 15 20
Udział w kolokwiach/egzaminie 3 3
Praca własna studenta 2 6
E-learning 0 0
Inne (kontaktowe) 0 0
Inne (bezkontaktowe) 0 0
Suma godzin 50 50
Liczba punktów ECTS 2 2
Macierz realizacji przedmiotu
Efekt uczenia się Odniesienie do efektów kierunkowych Cele przedmiotu Treści przedmiotu Metody/narzędzia dydaktyczne Sposoby weryfikacji efektu
E3WZ-ST1-ZA-K06-21/22Z
C4 C3 C4 C3 C2 W4 W2 W1 N1 N3 N4 N5 N7 F1 F5 F8
P2 P4
E2WZ-ST1-ZA-U01-21/22Z
C3 C2 C4 C3 C2 C1 W4 W3 W2 W1 N1 N3 N4 N5 N7 F1 F5 F8
P2 P4
E1WZ-ST1-ZA-W02-21/22Z
C3 C2 C1 C4 C3 C2 C1 W4 W3 W2 W1 N1 N3 N4 N5 N7 F1 F5 F8
P2 P4
Literatura podstawowa
Lp. Opis pozycji
1 E. Górska, Ergonomia: projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015 http://www.nukat.edu.pl/nukat/icov/WA72/xx003614124.pdf
2 H. Piekarz, Ergonomiczne uwarunkowania procesów pracy [w:] Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne, pod red. A.Stabryły, Wydawnictwo UEK, wyd. 2018.
Literatura uzupełniająca
Lp. Opis pozycji
1 Ocena ryzyka zawodowego : listy kontrolne, wzory, dokumenty : praktyczny informator / [redaktor Agnieszka Świeboda]. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa. 2016.
2 Piekarz H., Bartusik K., Beliczyński J., Diagnozowanie i modelowanie wybranych układów ergonomicznych, pomocnicze materiały dydaktyczne, AE Kraków, Kraków, 1998
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów)
Ocena bieżąca stanowi średnią ważoną ocen uzyskanych za wiedzę, umięjętności oraz kompetencje społeczne.
Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów)
Ocena końcowa stanowi średnią z oceny bieżącej oraz ocen uzyskanych w trakcie I i II terminu egzaminu.
Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie
Jeżeli student nie uzyskał oceny bieżącej może to zrobić przed I lub II terminem egzaminu.
Osoby prowadzące przedmiot
Lp. Nauczyciel
1 Bińczycki Bernard, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
2 Beliczyński Jan, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
3 Bartusik Katarzyna, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
Informacje dodatkowe


Status karty: ZAAKCEPTOWANY  przez: Łapczyński Mariusz, dr hab.