| Nazwa przedmiotu | Occupational Safety and Health and Ergonomics |
| Język prowadzenia przedmiotu |
angielski |
| Kod/Specjalność | ZI-IA-XX-X1-21/22Z-OCCSAF | brak |
|
| Kategoria przedmiotu |
kierunkowe lub ogólne |
| Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
| Poziom PRK |
Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie) |
| Rok studiów/semestr |
3/6 |
| Forma zajęć/liczba godzin |
| stacjonarne: | Wykład: 15 | | niestacjonarne: | |
|
| Dyscypliny/punkty ECTS |
| Nauki o zarządzaniu i jakości: | 0 | | Informatyka: | 0 | | Inne dyscypliny: | 2 | | Razem | 2 |
|
| Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot |
Bińczycki Bernard, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| Cele przedmiotu |
| Kod |
Opis |
C1 |
Identification of the main contemporary threats in the work process. Students will be aware how to identify the following problems:
• workaholism, burnout and evaluative confusion - difficulties in assessing the reality due to, among others, lack of opportunity for career advancement
• unfavorable psychophysical states - loss of health, death, suicide, apathy, impotence. |
C2 |
Presentation of comtemporary problems may occure at work: • lack of enjoyment of life, lack of love and happiness, adverse changes in the value system • chronic lack of time • culture merging – multinational corporations are driven by their own code of values that are often difficult to accept for their employees.
|
C3 |
Identification of contemporary threats in the work process and to discuss with the students the ways of prevention and dealing with them. Currently, there is a pressure for improved productivity. Justified economically, this trend needs to be verified in terms of its effect on workers. |
|
| Realizowane efekty uczenia się |
| Kod |
Kat. |
Opis |
Kierunkowe efekty uczenia się |
E1 |
W |
Presentation of basic knowledge in the area of ergonomics and occupational health. |
WZ-ST1-IA-W01-21/22Z
WZ-ST1-IA-W04-21/22Z
|
E2 |
U |
Formation of skills of understanding of dehumanization at work and to introduce to the students the skills of recognizing such threats. |
WZ-ST1-IA-U04-21/22Z
WZ-ST1-IA-U06-21/22Z
|
E3 |
K |
Formation of the ability to use different techniques of job enrichment; students will gain practical experience by different case studies. |
WZ-ST1-IA-K05-21/22Z
WZ-ST1-IA-K06-21/22Z
| |
| Sposoby weryfikacji efektów uczenia się |
Egzamin pisemny, Aktywność na zajęciach, Ćwiczenie praktyczne. |
| Treści przedmiotu |
Wykład
| Kod |
Opis | S (15) | N () |
W1 |
Evolution of ergonomics and dehumanization at work |
3 |
0 |
W2 |
The effects of the deep division of labor and ergonomic ways to improve work processes
|
3 |
0 |
W3 |
Enrichment techniques at work, shift work - advantages and disadvantages and areas/criteria of diagnosis in ergonomics
|
3 |
0 |
W4 |
Recommendations for healthy working at the computer , contemporary phenomena experienced by workers and threats connected with teleworking and e-learning
|
3 |
0 |
W5 |
Directions for preventing and restricting dehumanization of work and characteristics of a humanized organization
|
3 |
0 |
|
| Metody i formy prowadzenia zajęć |
Analiza przypadku, Dyskusja, Praca w grupach, Prezentacja, Wykład audytoryjny. |
| Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej) |
| Rodzaj aktywności |
Liczba godzin |
| stacjonarne |
niestacjonarne |
| Udział w zajęciach dydaktycznych |
15 |
0 |
| Udział w konsultacjach |
0 |
0 |
| Udział w kolokwiach/egzaminie |
2 |
0 |
| Praca własna studenta |
18 |
0 |
| E-learning |
6 |
0 |
| Inne (kontaktowe) |
4 |
0 |
| Inne (bezkontaktowe) |
5 |
0 |
| Suma godzin |
50 |
0 |
| Liczba punktów ECTS |
2 |
0 |
|
| Macierz realizacji przedmiotu |
| Efekt uczenia się |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
Cele przedmiotu |
Treści przedmiotu |
Metody/narzędzia dydaktyczne |
Sposoby weryfikacji efektu |
E1 | WZ-ST1-IA-W01-21/22Z
WZ-ST1-IA-W04-21/22Z
| C1 C3 | W1 W3 W4 | N1 N3 N4 N5 N7 | F8 F9
P2 |
E2 | WZ-ST1-IA-U04-21/22Z
WZ-ST1-IA-U06-21/22Z
| C1 C2 | W1 W2 W5 | N1 N3 N4 N5 N7 | F8 F9
P2 |
E3 | WZ-ST1-IA-K05-21/22Z
WZ-ST1-IA-K06-21/22Z
| C2 C3 | W2 W3 W4 W5 | N1 N3 N4 N5 N7 | F8 F9
P2 | |
| Literatura podstawowa |
| Lp. |
Opis pozycji |
| 1 |
Bińczycki B., Ergonomics in Human Resources Management, Center for Quality, University of Kragujevac 2013
|
|
| Literatura uzupełniająca |
| Lp. |
Opis pozycji |
| 1 |
Workplace Safety and Health Guidelines. Improving Ergonomics in the Workplace, Workplace Safety and Health Council, Singapore 2014 |
|
| Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
| Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów) |
| Current assessment is a weighted average of the scores obtained for knowledge, skills and social competence. |
| Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów) |
| Written exam, min. 50% of points |
| Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie |
| brak |
|
| Osoby prowadzące przedmiot |
| Lp. |
Nauczyciel |
| 1 |
Bińczycki Bernard, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
|
| Informacje dodatkowe |
|