| Nazwa przedmiotu | Diagnostyka układów ergonomicznych |
| Język prowadzenia przedmiotu |
polski |
| Kod/Specjalność | ZZ-ZA-ZF-X1-22/23Z-DIAUKL | Zarządzanie firmą |
|
| Kategoria przedmiotu |
specjalnościowe |
| Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
| Poziom PRK |
Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie) |
| Rok studiów/semestr |
2/4 |
| Forma zajęć/liczba godzin |
| stacjonarne: | Wykład: 15 Ćwiczenia: 15 | | niestacjonarne: | Wykład: 9 Ćwiczenia: 12 |
|
| Dyscypliny/punkty ECTS |
| Nauki o zarządzaniu i jakości: | 4 | | Ekonomia i finanse: | 0 | | Inne dyscypliny: | 0 | | Razem | 4 |
|
| Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot |
Bartusik Katarzyna, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| Cele przedmiotu |
| Kod |
Opis |
C1 |
Przygotowanie studentów do korzystania z dorobku ergonomii w szczególności w zakresie badań, których rezultaty są wykorzystywane w optymalizacji warunków pracy. |
C2 |
Uświadomienie studentom roli układu ergonomicznego w funkcjonowaniu organizacji oraz systemu zarządzania bezpieczeństwem pracy. |
C3 |
Poznanie kryteriów, metod oraz narzędzi wykorzystywanych w diagnozie układu. |
C4 |
Nabycie zdolności do przestrzegania norm i zasad ergonomii w codziennej pracy, w organizacji. |
|
| Realizowane efekty uczenia się |
| Kod |
Kat. |
Opis |
Kierunkowe efekty uczenia się |
E1 |
W |
Student ma wiedzę o człowieku jako podstawowym elemencie układu człowiek-maszyna. Zna zasady funkcjonowania tego układu i jego uwarunkowania. Potrafi dobierać właściwe metody i narzędzia badawcze na potrzeby przeprowadzenia diagnozy układu ergonomicznego. Zna i właściwie dobiera kryteria oceny układu ergonomicznego. |
WZ-ST1-ZA-W03-22/23Z
|
E2 |
U |
Student rozumie i analizuje proces pracy, zna jego uwarunkowania. Posługuje się normami prawnymi w zakresie bhp. Potrafi logicznie formułować wnioski w zakresie nieprzestrzegania zaleceń bhp, ergonomii oraz w zakresie przeprowadzanych badan diagnostycznych układów ergonomicznych.
Student potrafi sporządzić projekt - analizę ergonomiczną stanowiska pracy z punktu widzenia obciążeń fizycznych, psychofizycznych oraz innych. W tym zakresie potrafi sprawnie korzystać z poznanych metod i narzędzi empirycznych.
|
WZ-ST1-ZA-U01-22/23Z
WZ-ST1-ZA-U02-22/23Z
|
E3 |
K |
Student ma świadomość społecznej odpowiedzialności organizacji. Student jest świadom roli, znaczenia dla człowieka właściwych warunków pracy, respektowania istotnych norm i zasad w miejscu pracy dla właściwego funkcjonowania organizacji. Postępuje zgodnie z obowiązującymi zasadami, chętnie podejmuje współpracę jest zorganizowany. |
WZ-ST1-ZA-K03-22/23Z
| |
| Sposoby weryfikacji efektów uczenia się |
Egzamin pisemny, Średnia ważona albo arytmetyczna ocen cząstkowych, Aktywność na zajęciach, Kolokwium, Projekt zespołowy. |
| Treści przedmiotu |
Wykład
| Kod |
Opis | S (15) | N (9) |
W1 |
Wprowadzenie do badań ergonomicznych
- ewolucja celu i przedmiotu badań ergonomii
- relacje w układzie człowiek-maszyna
- definicje ergonomii
- paradygmaty współczesnej ergonomii
- zarządzanie układami ergonomicznymi w procesach pracy
- kryteria ocen ergonomicznych
|
3 |
2 |
W2 |
Układ człowiek-maszyna
- pojęcie układu
- struktura procesu pracy
- odbiór informacji, interpretacja informacji, wykonanie czynności
- fizyczne środowisko pracy
- czynniki organizacyjne procesu pracy
|
4 |
3 |
W3 |
Badania w obszarze organizacji stanowiska pracy
- przestrzenne elementy stanowiska pracy
- parametry materialnego środowiska pracy
- badanie obciążenia stanowiska
- kierunki doskonalenia stanowiska komputerowego
|
5 |
2 |
W4 |
System zarządzania bezpieczeństwem pracy |
3 |
2 |
Ćwiczenia
| Kod |
Opis | S (15) | N (12) |
C1 |
Wprowadzenie do badań ergonomicznych
- ewolucja celu i przedmiotu badań ergonomii
- relacje w układzie człowiek-maszyna
- definicje ergonomii
- paradygmaty współczesnej ergonomii
- zarządzanie układami ergonomicznymi w procesach pracy
- kryteria ocen ergonomicznych
|
2 |
2 |
C2 |
2. Układ człowiek-maszyna
- pojęcie układu
- struktura procesu pracy
- odbiór informacji, interpretacja informacji, wykonanie czynności
- fizyczne środowisko pracy
- czynniki organizacyjne procesu pracy
|
5 |
3 |
C3 |
Badania w obszarze organizacji stanowiska pracy
- przestrzenne elementy stanowiska pracy
- parametry materialnego środowiska pracy
- badanie obciążenia stanowiska
- kierunki doskonalenia stanowiska komputerowego
|
5 |
4 |
C4 |
System zarządzania bezpieczeństwem. |
3 |
3 |
|
| Metody i formy prowadzenia zajęć |
Analiza przypadku, Dyskusja, Inne(zdalne), Praca w grupach, Prezentacja, Wykład audytoryjny. |
| Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej) |
| Rodzaj aktywności |
Liczba godzin |
| stacjonarne |
niestacjonarne |
| Udział w zajęciach dydaktycznych |
30 |
21 |
| Udział w konsultacjach |
15 |
18 |
| Udział w kolokwiach/egzaminie |
4 |
4 |
| Praca własna studenta |
26 |
25 |
| E-learning |
0 |
0 |
| Inne (kontaktowe) |
15 |
22 |
| Inne (bezkontaktowe) |
10 |
10 |
| Suma godzin |
100 |
100 |
| Liczba punktów ECTS |
4 |
4 |
|
| Macierz realizacji przedmiotu |
| Efekt uczenia się |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
Cele przedmiotu |
Treści przedmiotu |
Metody/narzędzia dydaktyczne |
Sposoby weryfikacji efektu |
E1 | WZ-ST1-ZA-W03-22/23Z
| C1 C2 C3 | W1 W2 W3 W4 C1 C2 C3 C4 | N1 N3 N4 N5 N7 N19 | F1 F5 F8
P2 P4 |
E2 | WZ-ST1-ZA-U01-22/23Z
WZ-ST1-ZA-U02-22/23Z
| C2 C3 | W1 W2 W3 W4 C1 C2 C3 C4 | N1 N3 N4 N5 N7 N19 | F1 F5 F8
P2 P4 |
E3 | WZ-ST1-ZA-K03-22/23Z
| C3 C4 | W1 W2 W4 C2 C3 C4 | N1 N3 N4 N5 N7 N19 | F1 F5 F8
P2 P4 | |
| Literatura podstawowa |
| Lp. |
Opis pozycji |
| 1 |
K. Brookhuis, Handbook of Human Factors and Ergonomics Methods (05), Routledge NY, 2005 |
| 2 |
Piekarz H., Bartusik K., Beliczyński J., Diagnozowanie i modelowanie wybranych układów ergonomicznych, pomocnicze materiały dydaktyczne, AE Kraków, Kraków, 1998 |
| 3 |
Piekarz H., Stabryła A., Podstawy ergonomii w organizacji procesu pracy, wyd. AE w Krakowie, Kraków 1983 |
|
| Literatura uzupełniająca |
| Lp. |
Opis pozycji |
| 1 |
Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, pr. zb. pod red. D. Koradeckiej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa 1997 |
| 2 |
T. Stach, Lee T. Ostrom, Cheryl A. Wilhelmsen, Occupational Ergonomics: A Practical Approach, Willey, USA 2016 |
|
| Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
| Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów) |
| Ocena bieżąca stanowi średnią ważoną ocen uzyskanych za wiedzę, umięjętności oraz kompetencje społeczne. |
| Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów) |
| Ocena końcowa stanowi średnią z oceny bieżącej oraz ocen uzyskanych w trakcie I i II terminu egzaminu. |
| Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie |
| Jeżeli student nie uzyskał oceny bieżącej może to zrobić przed I lub II terminem egzaminu. |
|
| Osoby prowadzące przedmiot |
| Lp. |
Nauczyciel |
| 1 |
Bartusik Katarzyna, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 2 |
Beliczyński Jan, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 3 |
Bińczycki Bernard, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
|
| Informacje dodatkowe |
|