Karta przedmiotu - Podstawy organizacji i zarządzania

Kierunek: Zarządzanie

Wymagania wstępne
  1. Podstawowa wiedza na temat etycznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz ogólna wiedza o społeczeństwie i organizacjach

Nazwa przedmiotuPodstawy organizacji i zarządzania
Język prowadzenia przedmiotu polski
Kody/Specjalności
ZZ-ZA-ZF-X1-22/23Z-PODORGZarządzanie firmą
ZZ-ZA-KB-X1-22/23Z-PODORGKooperacja w biznesie
ZZ-ZA-LZ-X1-22/23Z-PODORGLogistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw
ZZ-ZA-PZ-X1-22/23Z-PODORGPsychologia w zarządzaniu
ZZ-ZA-ZS-X1-22/23Z-PODORGZarządzanie Small Businessem
ZZ-ZA-ZX-X1-22/23Z-PODORGZarządzanie sprzedażą
Kategoria przedmiotu kierunkowe lub ogólne
Profil studiów Ogólnoakademicki
Poziom PRK Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie)
Rok studiów/semestr 1/1
Forma zajęć/liczba godzin
stacjonarne: Wykład: 30 Ćwiczenia: 30
niestacjonarne: Wykład: 18 Ćwiczenia: 18
Dyscypliny/punkty ECTS
Nauki o zarządzaniu i jakości: 7
Ekonomia i finanse: 0
Inne dyscypliny: 0
Razem7
Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot Beliczyński Jan, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
Cele przedmiotu
Kod Opis
C1 Przekazanie wiedzy z zakresu zarządzania poszczególnymi obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa.
C2 Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu zarządzania organizacjami z wykorzystaniem metod i technik organizatorskich.
C3 Kształtowanie postawy współpracy w ramach zespołu.
Realizowane efekty uczenia się
Kod Kat. Opis Kierunkowe efekty uczenia się
E1 W Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania poszczególnymi obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa. Zna i rozumie ogólne zasady funkcjonowania organizacji. WZ-ST1-ZA-W02-22/23Z
WZ-ST1-ZA-W03-22/23Z
WZ-ST1-ZA-W08-22/23Z
E2 U Student potrafi tworzyć konkretne rozwiązania problemów decyzyjnych z zakresu zarządzania organizacjami przy wykorzystaniu metod i techniki organizatorskich. WZ-ST1-ZA-U01-22/23Z
WZ-ST1-ZA-U02-22/23Z
WZ-ST1-ZA-U06-22/23Z
E3 K Student jest gotów przyjąć aktywną postawę przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych współpracując w zespole. WZ-ST1-ZA-K01-22/23Z
WZ-ST1-ZA-K05-22/23Z
WZ-ST1-ZA-K06-22/23Z
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się Egzamin pisemny, Egzamin testowy, Egzamin ustny, Średnia ważona albo arytmetyczna ocen cząstkowych, Aktywność na zajęciach, Ćwiczenie praktyczne, Inne(esej), Kolokwium, Odpowiedź ustna, Prezentacja, Projekt indywidualny, Projekt zespołowy, Referat, Test wyboru, Zadania tablicowe.
Treści przedmiotu
Wykład
Kod OpisS (30)N (18)
W1 Podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania. Typologia, modele i metafory organizacji 2 1
W2 Geneza i tożsamość nauki o zarządzaniu. Historia myśli z zakresu zarządzania (rozwój szkół i nurtów badawczych) 3 2
W3 Podstawowe prawa naukowej organizacji pracy 2 1
W4 Miary i wytyczne sprawnego działania. Kryteria oceny sprawności działania 2 1
W5 Proces podejmowania decyzji menedżerskich. Rodzaje decyzji. Modele podejmowania decyzji 2 1
W6 Specyfika pracy kierowniczej. Role menedżerskie. Style (podejścia do) przywództwa i kierowania 2 2
W7 Planowanie jako funkcja zarządzania. Etapy planowania, rodzaje planów 3 2
W8 Proces organizowania. Struktury organizacyjne przedsiębiorstw: typologia i projektowanie struktury organizacyjnej 3 2
W9 Funkcja motywacji w zarządzaniu. Teorie i podejścia do motywowania. Polityka personalna 3 2
W10 Stosunki interpersonalne w organizacji. Komunikowanie się w organizacji 2 1
W11 Kierowanie zmianą w organizacji. Cykl życia organizacji 2 1
W12 Funkcja kontroli w zarządzaniu 2 1
W13 Wybrane konteksty i dyscypliny zarządzania, powiązania z innymi dyscyplinami 2 1

Ćwiczenia
Kod OpisS (30)N (18)
C1 Podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania. Typologia i modele organizacji. Metafory organizacji 2 1
C2 Ocena dorobku myśli z zakresu zarządzania. Przegląd historyczny 3 2
C3 Wybrane prawa naukowej organizacji pracy – przykłady praktyczne 2 1
C4 Ocena sprawności działania 3 1
C5 Proces podejmowania decyzji menedżerskich. Wybrane gry decyzyjne (np. Przygoda w Amazonii) 2 1
C6 Odgrywanie ról menedżerskich (wybrane metody symulacji, np. Sprawa Kowalskiego). Identyfikacja wybranych stylów przywództwa i kierowania 2 2
C7 Wybrane rodzaje planów w organizacji. Proces opracowania planów w firmie. 3 2
C8 Identyfikacja i projektowanie struktury organizacyjnej 3 2
C9 Wybrane metody motywacji i polityki personalnej 2 1
C10 Wybrane metody kształtowania stosunków interpersonalnych i komunikacji w organizacji 2 1
C11 Wybrane metody kierowania zmianą w organizacji 2 1
C12 Wybrane metody kontroli organizacji 2 1
C13 Wybrane konteksty i wyspecjalizowane dziedziny zarządzania 2 2

Metody i formy prowadzenia zajęć Analiza przypadku, Ćwiczenia przedmiotowe, Ćwiczenia tablicowe, Ćwiczenia terenowe, Dyskusja, E-learning, Grywalizacja, Inne(Debata oksfordzka), Inscenizacja (odgrywanie ról), Konwersatorium, Nauczanie odwrócone, Praca w grupach, Praca z tekstem, Prezentacja, Symulacja, Wykład audytoryjny.
Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej)
Rodzaj aktywności Liczba godzin
stacjonarne niestacjonarne
Udział w zajęciach dydaktycznych 60 36
Udział w konsultacjach 30 30
Udział w kolokwiach/egzaminie 6 6
Praca własna studenta 30 40
E-learning 20 15
Inne (kontaktowe) 15 30
Inne (bezkontaktowe) 14 18
Suma godzin 175 175
Liczba punktów ECTS 7 7
Macierz realizacji przedmiotu
Efekt uczenia się Odniesienie do efektów kierunkowych Cele przedmiotu Treści przedmiotu Metody/narzędzia dydaktyczne Sposoby weryfikacji efektu
E1WZ-ST1-ZA-W02-22/23Z
WZ-ST1-ZA-W03-22/23Z
WZ-ST1-ZA-W08-22/23Z
C1 W6 W7 W8 W9 W10 W11 W1 W3 W4 W2 W5 W12 W13 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C11 C12 C13 N1 N2 N3 N4 N5 N6 N7 N8 N9 N10 N11 N12 N15 N19 N16 N18 F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F11 F12
P1 P2 P3 P4
E2WZ-ST1-ZA-U01-22/23Z
WZ-ST1-ZA-U02-22/23Z
WZ-ST1-ZA-U06-22/23Z
C2 W6 W7 W8 W9 W10 W11 W1 W3 W4 W2 W5 W12 W13 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C11 C12 C13 N1 N2 N3 N4 N5 N6 N7 N8 N9 N10 N11 N12 N15 N19 N16 N18 F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F11 F12
P1 P2 P3 P4
E3WZ-ST1-ZA-K01-22/23Z
WZ-ST1-ZA-K05-22/23Z
WZ-ST1-ZA-K06-22/23Z
C3 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C11 C12 C13 N2 N3 N4 N5 N6 N7 N8 N9 N10 N11 N12 N15 N19 N16 N18 F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F11 F12
P1 P2 P3 P4
Literatura podstawowa
Lp. Opis pozycji
1 Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, WN PWN, Warszawa 2017, wersja e-book: http://han.uek.krakow.pl/han/pwn/https/libra.ibuk.pl/book/184844 - dla zajęć w trybie zdalnym
2 Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze, pod red. Adama Stabryły, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018
3 Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne, pod red. A.Stabryły, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018
Literatura uzupełniająca
Lp. Opis pozycji
1 Beliczyński J., Praktyka i wiedza z zakresu zarządzania w starożytności, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie , nr 871 (2011) , s. 193-209.
2 Beliczyński J., Praktyka i wiedza z zakresu zarządzania w średniowieczu i epoce odrodzenia, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 896 (2012) , s. 157-176.
3 Beliczyński J., Rozwój myśli z zakresu zarządzania w okresie przednaukowym - od Kartezjusza do Fredericka W. Taylora, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 37, nr 1 (2018) , s. 35-51
4 Cabała P., Wprowadzenie do prakseologii : przegląd zasad skutecznego działania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2007
5 Cyfert Sz. Krzakiewicz K., Nauka o organizacji, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Poznań 2009
6 Drucker P., Praktyka zarządzania, MT Biznes, Warszawa 2017
7 Koontz H., "The Management Theory Jungle Revisited," Academy of Management Review 5 (April 1980), pp. 175–187 (artykuł zaliczany do kanonu literatury przedmiotu)
8 Kożuch B., Nauka o organizacji, CEDEWU.PL Wydawnictwo Fachowe, Warszawa 2007
9 Krwawicz M., Podstawy organizacji i zarządzania. Materiały do ćwiczeń, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2018, Cz. I.
10 O zarządzaniu historie niezwykłe, Studia przypadków z zarządzania humanistycznego, red. nauk. M. Kostera, Difin, Warszawa 2014
11 Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, pod red. M. Przybyły, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2001
12 Organizacja i Zarządzanie. Zarys problematyki, pod. red. J. Trzcieniecki, A. Stabryła, PWN, Warszawa 1987 (kanon literatury przedmiotu)
13 Organizacja w praktyce. Studia przypadku dla studentów zarządzania, red. nauk. M. Kostera, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011
14 Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, red. nauk. A. Zakrzewska-Bielawska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012
15 Robbins S. DeCenzo D., Podstawy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002
16 Stoner J. F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992, Wyd. I. (kanon literatury przedmiotu)
17 Wach K., Podstawy organizacji i zarządzania. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008
18 Wajda A., Organizacja i zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003
19 Wajda A., Podstawy nauki o zarządzaniu organizacjami, Difin, Warszawa 2003
20 Williams J.C, DuBrin A.J., Sisk H.L., Management & Organization, Sout-Western Publishing Co., Cincinnati, Ohio 1985 (kanon literatury przedmiotu)
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów)
Stanowi średnią ważoną ocen bieżących uzyskanych za wiedzę, umiejętnosci i kompetencje społeczne.
Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów)
Ocena końcowa z przedmiotu stanowi średnią ocen wyliczoną z oceny bieżącej (50% tj. oceny z zaliczenia) oraz z pierwszego i drugiego terminu egzaminu (50%).
Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie
Student przed przystąpieniem do egzaminu (dotyczy 1 lub 2 terminu egzaminu) powinien uzyskać pozytywną ocenę z zaliczenia.W przypadku nieuzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń w planowanym terminie, student może to zrobić przed wyznaczonym 1 albo 2 terminem egzaminu.
Osoby prowadzące przedmiot
Lp. Nauczyciel
1 Barczak Beata, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania)
2 Woźniak Krzysztof, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
3 Beliczyński Jan, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
4 Mesjasz Czesław, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania)
5 Bińczycki Bernard, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
6 Zakrzewska Małgorzata, mgr (Katedra Procesu Zarządzania)
7 Walas-Trębacz Jolanta, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
8 Marchewka Małgorzata, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
9 Wawak Sławomir, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania)
10 Małkus Tomasz, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
11 Cabała Paweł, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania)
12 Bartusik Katarzyna, dr (Katedra Procesu Zarządzania)
Informacje dodatkowe


Status karty: ZAAKCEPTOWANY  przez: Łapczyński Mariusz, dr hab.