| Nazwa przedmiotu | Organizacja i zarządzanie |
| Język prowadzenia przedmiotu |
polski |
| Kody/Specjalności | ZI-IS-IO-X1-22/23Z-ORGIZA | Inżynieria oprogramowania | ZI-IS-SI-X1-22/23Z-ORGIZA | Systemy informacyjne |
|
| Kategoria przedmiotu |
kierunkowe lub ogólne |
| Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
| Poziom PRK |
Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie) |
| Rok studiów/semestr |
1/1 |
| Forma zajęć/liczba godzin |
| stacjonarne: | Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 | | niestacjonarne: | Wykład: 9 Ćwiczenia: 18 |
|
| Dyscypliny/punkty ECTS |
| Nauki o zarządzaniu i jakości: | 5 | | Informatyka: | 0 | | Inne dyscypliny: | 0 | | Razem | 5 |
|
| Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot |
Beliczyński Jan, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| Cele przedmiotu |
| Kod |
Opis |
C1 |
Przekazanie wiedzy z zakresu zarządzania poszczególnymi obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa. |
C2 |
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu zarządzania organizacjami z wykorzystaniem metod i technik organizatorskich. |
C3 |
Kształtowanie postawy współpracy w ramach zespołu. |
|
| Realizowane efekty uczenia się |
| Kod |
Kat. |
Opis |
Kierunkowe efekty uczenia się |
E1 |
W |
Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania poszczególnymi obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa. Zna ogólne zasady funkcjonowania organizacji. |
ZI-X1-IS-W06-22/23Z
|
E2 |
U |
Student potrafi tworzyć konkretne rozwiązania problemów decyzyjnych z zakresu zarządzania organizacjami przy wykorzystaniu metod i techniki organizatorskich. |
ZI-X1-IS-U08-22/23Z
|
E3 |
K |
Student przyjmuje aktywną postawę przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych współpracując w zespole. |
ZI-X1-IS-K06-22/23Z
| |
| Sposoby weryfikacji efektów uczenia się |
Egzamin pisemny, Egzamin testowy, Egzamin ustny, Średnia ważona albo arytmetyczna ocen cząstkowych, Aktywność na zajęciach, Ćwiczenie praktyczne, Inne(esej), Kolokwium, Odpowiedź ustna, Prezentacja, Projekt indywidualny, Projekt zespołowy, Referat, Test wyboru. |
| Treści przedmiotu |
Wykład
| Kod |
Opis | S (15) | N (9) |
W1 |
Podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania. Typologia, modele i metafory organizacji
|
1 |
1 |
W2 |
Geneza i tożsamość nauki o zarządzaniu. Historia myśli z zakresu zarządzania (rozwój szkół i nurtów badawczych) |
2 |
1 |
W3 |
Podstawowe prawa naukowej organizacji pracy, Miary i wytyczne sprawnego działania. Kryteria oceny sprawności działania |
1 |
1 |
W5 |
Proces podejmowania decyzji menedżerskich. Rodzaje decyzji. Modele podejmowania decyzji. |
1 |
1 |
W7 |
Specyfika pracy kierowniczej. Role menedżerskie. Style (podejścia do) przywództwa i kierowania |
2 |
1 |
W9 |
Planowanie jako funkcja zarządzania. Etapy planowania, rodzaje planów |
2 |
1 |
W10 |
Proces organizowania. Struktury organizacyjne przedsiębiorstw: typologia i projektowanie struktury organizacyjnej |
2 |
1 |
W11 |
Funkcja motywacji w zarządzaniu. Teorie i podejścia do motywowania. Polityka personalna |
2 |
1 |
W12 |
Funkcja kontroli w zarządzaniu. Wybrane konteksty i dyscypliny zarządzania, powiązania z innymi dyscyplinami |
2 |
1 |
Ćwiczenia
| Kod |
Opis | S (30) | N (18) |
C1 |
Podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania. Typologia i modele organizacji. Metafory organizacji |
2 |
1 |
C2 |
Ocena dorobku myśli z zakresu zarządzania. Przegląd historyczny |
3 |
2 |
C3 |
Wybrane prawa naukowej organizacji pracy – przykłady praktyczne |
2 |
1 |
C4 |
Ocena sprawności działania. |
2 |
1 |
C5 |
Proces podejmowania decyzji menedżerskich. Wybrane gry decyzyjne (np. Przygoda w Amazonii) |
2 |
1 |
C6 |
Odgrywanie ról menedżerskich (wybrane metody symulacji, np. Sprawa Kowalskiego). Identyfikacja wybranych stylów
przywództwa i kierowania |
2 |
2 |
C7 |
Wybrane rodzaje planów w organizacji. Proces opracowania planów w firmie. |
3 |
2 |
C8 |
Identyfikacja i projektowanie struktury organizacyjnej |
3 |
2 |
C9 |
Wybrane metody motywacji i polityki personalnej |
3 |
1 |
C10 |
Wybrane metody kształtowania stosunków interpersonalnych i komunikacji w organizacji |
2 |
1 |
C11 |
Wybrane metody kierowania zmianą w organizacji |
2 |
1 |
C12 |
Wybrane metody kontroli organizacji |
2 |
1 |
C13 |
Wybrane konteksty i wyspecjalizowane dziedziny zarządzania |
2 |
2 |
|
| Metody i formy prowadzenia zajęć |
Analiza przypadku, Dyskusja, E-learning, Grywalizacja, Inscenizacja (odgrywanie ról), Nauczanie odwrócone, Praca w grupach, Praca z tekstem, Prezentacja, Wykład audytoryjny. |
| Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej) |
| Rodzaj aktywności |
Liczba godzin |
| stacjonarne |
niestacjonarne |
| Udział w zajęciach dydaktycznych |
45 |
27 |
| Udział w konsultacjach |
30 |
15 |
| Udział w kolokwiach/egzaminie |
6 |
4 |
| Praca własna studenta |
20 |
50 |
| E-learning |
20 |
25 |
| Inne (kontaktowe) |
2 |
2 |
| Inne (bezkontaktowe) |
2 |
2 |
| Suma godzin |
125 |
125 |
| Liczba punktów ECTS |
5 |
5 |
|
| Macierz realizacji przedmiotu |
| Efekt uczenia się |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
Cele przedmiotu |
Treści przedmiotu |
Metody/narzędzia dydaktyczne |
Sposoby weryfikacji efektu |
E1 | ZI-X1-IS-W06-22/23Z
| C1 | W1 W2 W3 W5 W7 C1 W9 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 W10 W11 W12 | N1 N3 N4 N5 N7 N8 N11 N12 N16 N18 | F1 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F11 F12
P1 P2 P3 P4 |
E2 | ZI-X1-IS-U08-22/23Z
| C2 | C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 | N3 N4 N5 N7 N8 N11 N12 N16 N18 | F1 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F11 F12
P1 P2 P3 P4 |
E3 | ZI-X1-IS-K06-22/23Z
| C3 | C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 | N3 N4 N5 N7 N8 N11 N12 N16 N18 | F1 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F11 F12
P1 P2 P3 P4 | |
| Literatura podstawowa |
| Lp. |
Opis pozycji |
| 1 |
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, WN PWN, Warszawa 2017, wersja e-book:
http://han.uek.krakow.pl/han/pwn/https/libra.ibuk.pl/book/184844 - dla zajęć w trybie zdalnym |
| 2 |
Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze, pod red. A. Stabryły, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018. |
|
| Literatura uzupełniająca |
| Lp. |
Opis pozycji |
| 1 |
Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne, pod red. A.Stabryły, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2013. |
| 2 |
Cabała P., Wprowadzenie do prakseologii, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2007 |
| 3 |
Cyfert Sz. Krzakiewicz K., Nauka o organizacji, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Poznań 2009 |
| 4 |
Drucker P., Praktyka zarządzania, MT Biznes, Warszawa 2017 |
| 5 |
Kożuch B., Nauka o organizacji, CEDEWU.PL Wydawnictwo Fachowe, Warszawa 2007 |
| 6 |
Krwawicz M., Podstawy organizacji i zarządzania. Materiały do ćwiczeń, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2018,
Cz. I |
| 7 |
Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, pod red. M. Przybyły, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara
Langego we Wrocławiu, Wrocław 2001 |
| 8 |
Organizacja i Zarządzanie. Zarys problematyki, pod. red. J. Trzcieniecki, A. Stabryła, PWN, Warszawa 1987 |
| 9 |
Organizacja w praktyce. Studia przypadku dla studentów zarządzania, red. nauk. M. Kostera, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011 |
| 10 |
Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, red. nauk. A. Zakrzewska-Bielawska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012 |
| 11 |
Przegląd Organizacji i Współczesne zarządzanie. Czasopisma – artykuły wybrane przez prowadzącego |
| 12 |
Robbins S. DeCenzo D., Podstawy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002 |
| 13 |
Stoner J. F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992, Wyd. I. |
| 14 |
Wach K., Podstawy organizacji i zarządzania. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008 |
| 15 |
Wajda A., Organizacja i zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003 |
| 16 |
Williams J.C, DuBrin A.J., Sisk H.L., Management & Organization, Sout-Western Publishing Co., Cincinnati, Ohio 1985 |
|
| Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
| Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów) |
| Ocena bieżąca stanowi średnią ważoną ocen wynikających z:
- wiedzy (kolokwium - 80%),
- umiejętności rozwiązywania problemów (projekty - 15%),
- kompetencji społecznych (obecności na zajęciach - 5%). |
| Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów) |
| Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną oceny bieżącej (50%) oraz oceny z egzaminu (50%). |
| Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie |
| brak |
|
| Osoby prowadzące przedmiot |
| Lp. |
Nauczyciel |
| 1 |
Beliczyński Jan, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 2 |
Bińczycki Bernard, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 3 |
Barczak Beata, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 4 |
Bartusik Katarzyna, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 5 |
Walas-Trębacz Jolanta, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 6 |
Woźniak Krzysztof, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 7 |
Mesjasz Czesław, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 8 |
Małkus Tomasz, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 9 |
Wawak Sławomir, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 10 |
Cabała Paweł, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 11 |
Marchewka Małgorzata, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
| 12 |
Zakrzewska Małgorzata, mgr (Katedra Procesu Zarządzania) |
|
| Informacje dodatkowe |
|