Karta przedmiotu - Obsługa ruchu turystycznego

Kierunek: Turystyka i Rekreacja

Wymagania wstępne
  1. Podstawowe wiadomości z zakresu podstaw turystyki, marketingu turystycznego oraz ekonomii gospodarczej.

Nazwa przedmiotuObsługa ruchu turystycznego
Język prowadzenia przedmiotu polski
Kody/Specjalności
ZZ-TR-NB-X1-22/23Z-OBSRUCNowoczesny biznes hotelarski i gastronomiczny
ZZ-TR-PR-X1-22/23Z-OBSRUCPrzedsiębiorczość w rekreacji i sporcie
ZZ-TR-TM-X1-22/23Z-OBSRUCTurystyka międzynarodowa
Kategoria przedmiotu kierunkowe lub ogólne
Profil studiów Ogólnoakademicki
Poziom PRK Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie)
Rok studiów/semestry 3/5 6
Forma zajęć/liczba godzin
stacjonarne: Wykład: 30 Ćwiczenia: 30
niestacjonarne: Wykład: 18 Ćwiczenia: 18
Dyscypliny/punkty ECTS
Nauki o zarządzaniu i jakości: 5
Ekonomia i finanse: 0
Nauki o kulturze fizycznej: 1
Inne dyscypliny: 0
Razem6
Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot Klimek Katarzyna, dr (Katedra Turystyki)
Cele przedmiotu
Kod Opis
C1 Zapoznanie studentów z najważniejszymi i najnowszymi trendami w zakresie obsługi ruchu turustycznego.
C2 Zdobycie wiedzy na temat rozwoju ruchu turystycznym i jego wpływu na powstanie globalnego przemysłu turystycznego.
C3 Wykorzystanie kluczowych kompetencje i kwalifikacji dot. obsługi ruchu do rozwijania postaw pro-przedsiębiorczych.
Realizowane efekty uczenia się
Kod Kat. Opis Kierunkowe efekty uczenia się
E1 W Student zna i rozumie metody i narzędzia niezbędne do obsługi ruchu turystycznego. Potrafi użyć tych narzędzi w odniesieniu do różnych segmentów rynku turystycznego. WZ-ST1-TR-W06-22/23Z
E2 U Student potrafi wykazać się kluczowymi kompetencjami potrzebnymi do obsługi turystów i umie nabyte umiejętności wykorzystać w pracy z turystami. WZ-ST1-TR-U03-22/23Z
E3 K Student jest gotów realizować zadania z wykorzystaniem metod pracy zespołowej. Potrafi współpracować w grupie w celu osiągnięcia założonych celów przedmiotu. WZ-ST1-TR-K05-22/23Z
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się Egzamin pisemny, Średnia ważona albo arytmetyczna ocen cząstkowych, Aktywność na zajęciach, Ćwiczenie praktyczne, Prezentacja, Projekt indywidualny, Projekt zespołowy, Referat.
Treści przedmiotu
Wykład
Kod OpisS (30)N (18)
W1 Istota ruchu turystycznego. Czynniki i kierunki rozwoju ruchu turystycznego. Podaż usług turystycznych w fazie pre-internetowej a obsługa turystów. 3 3
W2 Podaż usług w dobie e-turystyki. Obsługa ruchu turystycznego oraz jakie są jej formy i rodzaje Kawlifikacje i kompetencje personelu obsługującego ruch turystyczny. E-turysta i turysta post-covidowy nowe wyzwania dla branży turystycznej. Komunikacja z klientem. Typy klientów 3 3
W3 Rodzaje i formy obsługi ruchu turystycznego na poszczególnych etapach podróży. 2 1
W4 Sposoby monitorowania ruchu turystycznego. Organizacje turystyczne obsługujące ruch turystyczny ich rola i znaczenie dla obsługi turysty przyjeżdżającego. Rola DMOs i krajowego systemu informacji turystycznej w obsłudze turystów krajowych i zagranicznych. 3 2
W5 Pilotaż i przewodnictwo w turystyce . Prawa i obowiązki pilota. Rola przewodnika i pilota w obsłudze ruchu turystycznego w Polsce i w Europie szczególnie w kontekście deregulacji obu zawodów w Polsce i innych krajach europejskich. Psychologiczne i społeczne aspekty pracy przewodnika. Etos i etyka pracy pilota i przewodnika. 3 1
W6 Kształtowanie marki osobistej i jej wykorzystanie w obsłudze turystów oraz w budowaniu kultury organizacyjne przedsiębiorstwa 4 3
W7 Obsługa podróżnicza. Rodzaje dokumentów w obsłudze ruchu turystycznego. Strefa Schengen i jej rola w stymulowaniu ruchu turystycznego. Prawne i celne aspekty obsługi ruchu turystycznego. Konwencja Waszyngtońska i jej rola w ochronie zagrożonych gatunków zwierząt i roślin przywożonych z podróży. Reperkusje dla obsługi podróżniczej. 3 2
W8 Wykorzystanie zdobytej wiedzy z zakresu obsługi ruchu do kształtowania postaw pro-przedsiębiorczych. 3 1
W9 Jak znaleźć pomysł na własny biznes turystyczny - case study - spotkania z ekspertami 3 1
W10 Obsługa turystów biznesowych - udział w szkoleniach online. 3 1

Ćwiczenia
Kod OpisS (30)N (18)
C1 Przeanalizowanie kluczowych elementów, które są niezbędne do profesjonalnej obsługi turystów - case study 4 2
C2 Rola personelu w obsłudze turystów. Kultura obsługi i etyka zawodowa, wady i zalety pracy z turystami (case study). Analiza kluczowych elementów wpływających na jakość obsługi ruchu turystycznego (case study). 4 1
C3 Poznanie narzędzia Business Model Canvas i jego wykorzystanie w celu stworzenia business planu własnego start-upu obsługującego ruch turystyczny. 4 3
C4 Przedsiębiorstwa obsługujące ruch turystyczny. Analiza czynników sukcesu ich modeli biznesowych. Zadanie w grupach. 4 2
C5 Wykorzystanie design thinking do projektowania innowacyjnej usługi własnej firmy turystycznej (zadanie w grupach). 4 3
C6 Prezentacja własnych pomysłów na biznes obsługujący ruch turystyczny. 4 3
C7 Case study - przygotowanie prezentacji sprzedażowej prezentującej swój pomysł na biznes (business pitch) oraz 30 s. reklamy koktailowej. 4 3
C8 Różnice kulturowe, o których należy wiedzieć w kontaktach handlowych i w obsłudze międzynarodowego ruchu turystycznego. 2 1

Metody i formy prowadzenia zajęć Analiza przypadku, Ćwiczenia przedmiotowe, Dyskusja, E-learning, Konwersatorium, Praca w grupach, Prezentacja, Warsztaty, Wykład audytoryjny.
Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej)
Rodzaj aktywności Liczba godzin
stacjonarne niestacjonarne
Udział w zajęciach dydaktycznych 30 18
Udział w konsultacjach 15 15
Udział w kolokwiach/egzaminie 30 15
Praca własna studenta 15 15
E-learning 30 30
Inne (kontaktowe) 15 17
Inne (bezkontaktowe) 15 40
Suma godzin 150 150
Liczba punktów ECTS 6 6
Macierz realizacji przedmiotu
Efekt uczenia się Odniesienie do efektów kierunkowych Cele przedmiotu Treści przedmiotu Metody/narzędzia dydaktyczne Sposoby weryfikacji efektu
E1WZ-ST1-TR-W06-22/23Z
C1 C3 W5 W6 W7 W8 C1 W1 W2 C5 C6 W10 C2 C3 C4 C8 N1 N2 N3 N4 N5 N7 N11 N14 N15 F4 F5 F6 F7 F8 F9
P2 P4
E2WZ-ST1-TR-U03-22/23Z
C3 C2 C1 W5 W6 W9 C1 W1 W2 W3 W4 W10 C2 C3 C4 C7 C8 N1 N2 N3 N4 N5 N7 N11 N14 N15 F4 F5 F6 F7 F8 F9
P2 P4
E3WZ-ST1-TR-K05-22/23Z
C3 C2 C1 W7 C1 W1 W3 C5 C6 C3 C4 N1 N3 N4 N5 N7 N11 N15 F4 F5 F6 F7 F8 F9
P4
Literatura podstawowa
Lp. Opis pozycji
1 Kruczek Z. (red.), (2014). Obsługa ruchu turystycznego. Proksenia, Kraków.
2 Meyer, B. (red.), (2022). Obsługa ruchu turystycznego, PWN.
Literatura uzupełniająca
Lp. Opis pozycji
1 Kruczek, Z. (red.). (2014). Kompendium pilota wycieczek. Proksenia, Kraków.
2 Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons
3 Page, S. J. (2014). Tourism management. Routledge
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów)
średnia arytmetyczna ze wszystkich zadań i projektów zadawanych na ćwiczeniach
Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów)
oceny z ćwiczeń oraz w przypadku nie zaliczenia ćwiczeń egzamin ustny
Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie
brak
Osoby prowadzące przedmiot
Lp. Nauczyciel
1 Klimek Katarzyna, dr (Katedra Turystyki)
2 Borek Zbigniew, dr (Katedra Turystyki)
Informacje dodatkowe


Status karty: ZAAKCEPTOWANY  przez: Pauli Urban, dr hab.