Nazwa przedmiotu | Obsługa ruchu turystycznego |
Język prowadzenia przedmiotu |
polski |
Kody/Specjalności | ZZ-TR-NB-X1-22/23Z-OBSRUC | Nowoczesny biznes hotelarski i gastronomiczny | ZZ-TR-PR-X1-22/23Z-OBSRUC | Przedsiębiorczość w rekreacji i sporcie | ZZ-TR-TM-X1-22/23Z-OBSRUC | Turystyka międzynarodowa |
|
Kategoria przedmiotu |
kierunkowe lub ogólne |
Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
Poziom PRK |
Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie) |
Rok studiów/semestry |
3/5 6 |
Forma zajęć/liczba godzin |
stacjonarne: | Wykład: 30 Ćwiczenia: 30 | niestacjonarne: | Wykład: 18 Ćwiczenia: 18 |
|
Dyscypliny/punkty ECTS |
Nauki o zarządzaniu i jakości: | 5 | Ekonomia i finanse: | 0 | Nauki o kulturze fizycznej: | 1 | Inne dyscypliny: | 0 | Razem | 6 |
|
Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot |
Klimek Katarzyna, dr (Katedra Turystyki) |
Cele przedmiotu |
Kod |
Opis |
C1 |
Zapoznanie studentów z najważniejszymi i najnowszymi trendami w zakresie obsługi ruchu turustycznego.
|
C2 |
Zdobycie wiedzy na temat rozwoju ruchu turystycznym i jego wpływu na powstanie globalnego przemysłu turystycznego.
|
C3 |
Wykorzystanie kluczowych kompetencje i kwalifikacji dot. obsługi ruchu do rozwijania postaw pro-przedsiębiorczych. |
|
Realizowane efekty uczenia się |
Kod |
Kat. |
Opis |
Kierunkowe efekty uczenia się |
E1 |
W |
Student zna i rozumie metody i narzędzia niezbędne do obsługi ruchu turystycznego. Potrafi użyć tych narzędzi w odniesieniu do różnych segmentów rynku turystycznego. |
WZ-ST1-TR-W06-22/23Z
|
E2 |
U |
Student potrafi wykazać się kluczowymi kompetencjami potrzebnymi do obsługi turystów i umie nabyte umiejętności wykorzystać w pracy z turystami. |
WZ-ST1-TR-U03-22/23Z
|
E3 |
K |
Student jest gotów realizować zadania z wykorzystaniem metod pracy zespołowej. Potrafi współpracować w grupie w celu osiągnięcia założonych celów przedmiotu. |
WZ-ST1-TR-K05-22/23Z
| |
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się |
Egzamin pisemny, Średnia ważona albo arytmetyczna ocen cząstkowych, Aktywność na zajęciach, Ćwiczenie praktyczne, Prezentacja, Projekt indywidualny, Projekt zespołowy, Referat. |
Treści przedmiotu |
Wykład
Kod |
Opis | S (30) | N (18) |
W1 |
Istota ruchu turystycznego. Czynniki i kierunki rozwoju ruchu turystycznego. Podaż usług turystycznych w fazie pre-internetowej a obsługa turystów.
|
3 |
3 |
W2 |
Podaż usług w dobie e-turystyki. Obsługa ruchu turystycznego oraz jakie są jej formy i rodzaje
Kawlifikacje i kompetencje personelu obsługującego ruch turystyczny.
E-turysta i turysta post-covidowy nowe wyzwania dla branży turystycznej.
Komunikacja z klientem.
Typy klientów
|
3 |
3 |
W3 |
Rodzaje i formy obsługi ruchu turystycznego na poszczególnych etapach podróży.
|
2 |
1 |
W4 |
Sposoby monitorowania ruchu turystycznego. Organizacje turystyczne obsługujące ruch turystyczny ich rola i znaczenie dla obsługi turysty przyjeżdżającego. Rola DMOs i krajowego systemu informacji turystycznej w obsłudze turystów krajowych i zagranicznych. |
3 |
2 |
W5 |
Pilotaż i przewodnictwo w turystyce . Prawa i obowiązki pilota. Rola przewodnika i pilota w obsłudze ruchu turystycznego w Polsce i w Europie szczególnie w kontekście deregulacji obu zawodów w Polsce i innych krajach europejskich. Psychologiczne i społeczne aspekty pracy przewodnika. Etos i etyka pracy pilota i przewodnika.
|
3 |
1 |
W6 |
Kształtowanie marki osobistej i jej wykorzystanie w obsłudze turystów oraz w budowaniu kultury organizacyjne przedsiębiorstwa |
4 |
3 |
W7 |
Obsługa podróżnicza. Rodzaje dokumentów w obsłudze ruchu turystycznego. Strefa Schengen i jej rola w stymulowaniu ruchu turystycznego.
Prawne i celne aspekty obsługi ruchu turystycznego. Konwencja Waszyngtońska i jej rola w ochronie zagrożonych gatunków zwierząt i roślin przywożonych z podróży. Reperkusje dla obsługi podróżniczej.
|
3 |
2 |
W8 |
Wykorzystanie zdobytej wiedzy z zakresu obsługi ruchu do kształtowania postaw pro-przedsiębiorczych. |
3 |
1 |
W9 |
Jak znaleźć pomysł na własny biznes turystyczny - case study - spotkania z ekspertami |
3 |
1 |
W10 |
Obsługa turystów biznesowych - udział w szkoleniach online. |
3 |
1 |
Ćwiczenia
Kod |
Opis | S (30) | N (18) |
C1 |
Przeanalizowanie kluczowych elementów, które są niezbędne do profesjonalnej obsługi turystów - case study
|
4 |
2 |
C2 |
Rola personelu w obsłudze turystów. Kultura obsługi i etyka zawodowa, wady i zalety pracy z turystami (case study). Analiza kluczowych elementów wpływających na jakość obsługi ruchu turystycznego (case study).
|
4 |
1 |
C3 |
Poznanie narzędzia Business Model Canvas i jego wykorzystanie w celu stworzenia business planu własnego start-upu obsługującego ruch turystyczny.
|
4 |
3 |
C4 |
Przedsiębiorstwa obsługujące ruch turystyczny. Analiza czynników sukcesu ich modeli biznesowych. Zadanie w grupach.
|
4 |
2 |
C5 |
Wykorzystanie design thinking do projektowania innowacyjnej usługi własnej firmy turystycznej (zadanie w grupach). |
4 |
3 |
C6 |
Prezentacja własnych pomysłów na biznes obsługujący ruch turystyczny.
|
4 |
3 |
C7 |
Case study - przygotowanie prezentacji sprzedażowej prezentującej swój pomysł na biznes (business pitch) oraz 30 s. reklamy koktailowej. |
4 |
3 |
C8 |
Różnice kulturowe, o których należy wiedzieć w kontaktach handlowych i w obsłudze międzynarodowego ruchu turystycznego. |
2 |
1 |
|
Metody i formy prowadzenia zajęć |
Analiza przypadku, Ćwiczenia przedmiotowe, Dyskusja, E-learning, Konwersatorium, Praca w grupach, Prezentacja, Warsztaty, Wykład audytoryjny. |
Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej) |
Rodzaj aktywności |
Liczba godzin |
stacjonarne |
niestacjonarne |
Udział w zajęciach dydaktycznych |
30 |
18 |
Udział w konsultacjach |
15 |
15 |
Udział w kolokwiach/egzaminie |
30 |
15 |
Praca własna studenta |
15 |
15 |
E-learning |
30 |
30 |
Inne (kontaktowe) |
15 |
17 |
Inne (bezkontaktowe) |
15 |
40 |
Suma godzin |
150 |
150 |
Liczba punktów ECTS |
6 |
6 |
|
Macierz realizacji przedmiotu |
Efekt uczenia się |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
Cele przedmiotu |
Treści przedmiotu |
Metody/narzędzia dydaktyczne |
Sposoby weryfikacji efektu |
E1 | WZ-ST1-TR-W06-22/23Z
| C1 C3 | W5 W6 W7 W8 C1 W1 W2 C5 C6 W10 C2 C3 C4 C8 | N1 N2 N3 N4 N5 N7 N11 N14 N15 | F4 F5 F6 F7 F8 F9
P2 P4 |
E2 | WZ-ST1-TR-U03-22/23Z
| C3 C2 C1 | W5 W6 W9 C1 W1 W2 W3 W4 W10 C2 C3 C4 C7 C8 | N1 N2 N3 N4 N5 N7 N11 N14 N15 | F4 F5 F6 F7 F8 F9
P2 P4 |
E3 | WZ-ST1-TR-K05-22/23Z
| C3 C2 C1 | W7 C1 W1 W3 C5 C6 C3 C4 | N1 N3 N4 N5 N7 N11 N15 | F4 F5 F6 F7 F8 F9
P4 | |
Literatura podstawowa |
Lp. |
Opis pozycji |
1 |
Kruczek Z. (red.), (2014). Obsługa ruchu turystycznego. Proksenia, Kraków. |
2 |
Meyer, B. (red.), (2022). Obsługa ruchu turystycznego, PWN.
|
|
Literatura uzupełniająca |
Lp. |
Opis pozycji |
1 |
Kruczek, Z. (red.). (2014). Kompendium pilota wycieczek. Proksenia, Kraków. |
2 |
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons |
3 |
Page, S. J. (2014). Tourism management. Routledge |
|
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów) |
średnia arytmetyczna ze wszystkich zadań i projektów zadawanych na ćwiczeniach |
Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów) |
oceny z ćwiczeń oraz w przypadku nie zaliczenia ćwiczeń egzamin ustny |
Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie |
brak |
|
Osoby prowadzące przedmiot |
Lp. |
Nauczyciel |
1 |
Klimek Katarzyna, dr (Katedra Turystyki) |
2 |
Borek Zbigniew, dr (Katedra Turystyki) |
|
Informacje dodatkowe |
|