Karta przedmiotu - Rozwój teorii rachunkowości

Kierunek: Rachunkowość i Controlling

Wymagania wstępne
  1. Ukończenie kursu Podstawy rachunkowości lub Organizacja rachunkowości
  2. Znajomość matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej

Nazwa przedmiotuRozwój teorii rachunkowości
Język prowadzenia przedmiotu polski
Kody/Specjalności
ZI-RC-RK-X1-22/23Z-ROZTEORachunkowość
ZI-RC-CT-X1-22/23Z-ROZTEOControlling
Kategoria przedmiotu kierunkowe lub ogólne
Profil studiów Ogólnoakademicki
Poziom PRK Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie)
Rok studiów/semestr 2/3
Forma zajęć/liczba godzin
stacjonarne: Wykład: 15
niestacjonarne: Wykład: 9
Dyscypliny/punkty ECTS
Nauki o zarządzaniu i jakości: 0
Ekonomia i finanse: 2
Inne dyscypliny: 0
Razem2
Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot Jędrzejczyk Marcin, dr hab. (Katedra Rachunkowości)
Cele przedmiotu
Kod Opis
C1 Pozyskanie wiedzy w zakresie rozwoju środków i sposobów ewidencji księgowej i jej roli w rozwoju społeczeństw w przekroju starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne. Zapoznanie studenta z definicją pieniądza i jednostki pieniężnej na podstawie prostych gospodarek starożytnych. Opanowanie wiedzy w zakresie istoty rachunkowości oraz podstawowych zasad rachunkowości finansowej na gruncie teorii kapitału.
C2 Pozyskanie umiejętności w zakresie obliczania miary kapitału pracownikowi oraz obliczania rozmiaru godziwego wynagrodzenia dla pracowników zajmujących różnorodne stanowiska, posiadających różnorodny poziom wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego. Nabycie umiejętności w zakresie szacowania kapitału kreatywności i formułowania systemów wynagrodzeń zgodne z wartością kapitału ludzkiego i intelektualnego.
C3 Pozyskanie umiejętności wykorzystania danych obliczeniowych do obrony swoich racji podczas pracy w grupie i grupowego dochodzenia do wniosków.
Realizowane efekty uczenia się
Kod Kat. Opis Kierunkowe efekty uczenia się
E1 W Objaśnia rolę historii rachunkowości w rozwoju cywilizacji. Definiuje i wyjaśnia zasadę dualizmu i regułę WN-MA na gruncie zasad fundamentalnych. Potrafi wyjaśnić istotę rachunkowości i podstawowych zasad rachunkowości finansowej na gruncie teorii kapitału. Definiuje pojęcie pieniądza i jednostki pieniężnej na gruncie historycznym i wyciąga wnioski na temat jego istoty. ZI-X1-RC-W01-22/23Z
ZI-X1-RC-W02-22/23Z
E2 U Potrafi wyciągać wnioski na temat funkcjonowania współczesnych gospodarek na podstawie starożytnych rozwiązań wykorzystujących efekt synergii. ZI-X1-RC-U01-22/23Z
E3 K Potrafi pracować w grupie i w grupie dochodzić do wniosków. Jest w stanie obronić swoje racje wykorzystując dane obliczeniowe. Jest świadomy wyborów podejmowanych w trakcie oceny. ZI-X1-RC-K02-22/23Z
ZI-X1-RC-K04-22/23Z
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się Egzamin pisemny, Odpowiedź ustna.
Treści przedmiotu
Wykład
Kod OpisS (15)N (9)
W1 Istota i definicja systemu rachunkowości w ujęciu retrospektywnym 1 1
W2 Podział pracy a gospodarka towarowo pieniężna w starożytności. 2 1
W3 Tokeny i ich rola w rozwoju społeczeństw starożytnych i ich ewidencja. 2 1
W4 Wycena efektów pracy w aspekcie produktywności pracy. 2 1
W5 Model pomiaru kapitału ludzkiego, a historia pomiaru efektów pracy 2 1
W6 System rachunkowości pracy i płacy. 2 1
W7 Luca Paccioli i jego rola w kształtowaniu współczesnych systemów ewidencji 2 1
W8 Rewolucja przemysłowa i jej rola w rozwoju rachunkowości zarządczej. Rachunkowość podwójna dwuwymiarowa. 1 1
W9 Najnowsze paradygmaty w rozwoju teorii rachunkowości 1 1

Metody i formy prowadzenia zajęć Dyskusja, Praca w grupach, Praca z tekstem, Wykład audytoryjny.
Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej)
Rodzaj aktywności Liczba godzin
stacjonarne niestacjonarne
Udział w zajęciach dydaktycznych 15 9
Udział w konsultacjach 10 10
Udział w kolokwiach/egzaminie 10 10
Praca własna studenta 10 16
E-learning 0 0
Inne (kontaktowe) 5 5
Inne (bezkontaktowe) 0 0
Suma godzin 50 50
Liczba punktów ECTS 2 2
Macierz realizacji przedmiotu
Efekt uczenia się Odniesienie do efektów kierunkowych Cele przedmiotu Treści przedmiotu Metody/narzędzia dydaktyczne Sposoby weryfikacji efektu
E1ZI-X1-RC-W01-22/23Z
ZI-X1-RC-W02-22/23Z
C1 W1 W2 W3 W4 W5 W6 W7 W8 W9 N1 N4 N5 N12 F3
P2
E2ZI-X1-RC-U01-22/23Z
C2 W2 W3 W6 N1 N4 N5 N12 F3
P2
E3ZI-X1-RC-K02-22/23Z
ZI-X1-RC-K04-22/23Z
C3 W6 N1 N4 N5 N12 F3
P2
Literatura podstawowa
Lp. Opis pozycji
1 Dobija M., Jędrzejczyk M., Szkice z historii rachunkowości, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków 2011.
2 Jędrzejczyk M. Kurs walutowy a ekwiwalentna translacja wartości ekonomicznych w gospodarce. Wyd. Difin, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca
Lp. Opis pozycji
1 Eldon S. Hendriksen, Michael F. Van Breda, Accounting Theory 5th ed. Wydanie 5, Irwin, 1992
2 Jędrzejczyk M. Estymacja wartości godziwej. Podejście symulacyjne. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011
3 Jędrzejczyk M. Konwersja wartości w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych międzynarodowych grup kapitałowych, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków 2009.
4 Kapitał ludzki w perspektywie ekonomicznej, praca zbiorowa pod red. M. Dobii, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011.
5 Teoria rachunkowości w zarysie, praca zbiorowa pod red. M. Dobii, Wydawnictwo Akademii Eko-nomicznej w Krakowie, Kraków 2005.
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów)
Przedmiot kończy się egzaminem końcowym na ocenę. Ta ocena przyjmowana jest jako zaliczająca przedmiot
Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów)
Ocena z egzaminu końcowego
Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie
brak
Osoby prowadzące przedmiot
Lp. Nauczyciel
1 Jędrzejczyk Marcin, dr hab. (Katedra Rachunkowości)
2 Dobija Mieczysław, prof. dr hab. (Katedra Rachunkowości)
Informacje dodatkowe


Status karty: ZAAKCEPTOWANY  przez: Jędrzejczyk Marcin, dr hab.