Nazwa przedmiotu | Rozwój teorii rachunkowości |
Język prowadzenia przedmiotu |
polski |
Kody/Specjalności | ZI-RC-RK-X1-22/23Z-ROZTEO | Rachunkowość | ZI-RC-CT-X1-22/23Z-ROZTEO | Controlling |
|
Kategoria przedmiotu |
kierunkowe lub ogólne |
Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
Poziom PRK |
Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie) |
Rok studiów/semestr |
2/3 |
Forma zajęć/liczba godzin |
stacjonarne: | Wykład: 15 | niestacjonarne: | Wykład: 9 |
|
Dyscypliny/punkty ECTS |
Nauki o zarządzaniu i jakości: | 0 | Ekonomia i finanse: | 2 | Inne dyscypliny: | 0 | Razem | 2 |
|
Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot |
Jędrzejczyk Marcin, dr hab. (Katedra Rachunkowości) |
Cele przedmiotu |
Kod |
Opis |
C1 |
Pozyskanie wiedzy w zakresie rozwoju środków i sposobów ewidencji księgowej i jej roli w rozwoju społeczeństw w przekroju starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne. Zapoznanie studenta z definicją pieniądza i jednostki pieniężnej na podstawie prostych gospodarek starożytnych. Opanowanie wiedzy w zakresie istoty rachunkowości oraz podstawowych zasad rachunkowości finansowej na gruncie teorii kapitału. |
C2 |
Pozyskanie umiejętności w zakresie obliczania miary kapitału pracownikowi oraz obliczania rozmiaru godziwego wynagrodzenia dla pracowników zajmujących różnorodne stanowiska, posiadających różnorodny poziom wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego. Nabycie umiejętności w zakresie szacowania kapitału kreatywności i formułowania systemów wynagrodzeń zgodne z wartością kapitału ludzkiego i intelektualnego. |
C3 |
Pozyskanie umiejętności wykorzystania danych obliczeniowych do obrony swoich racji podczas pracy w grupie i grupowego dochodzenia do wniosków. |
|
Realizowane efekty uczenia się |
Kod |
Kat. |
Opis |
Kierunkowe efekty uczenia się |
E1 |
W |
Objaśnia rolę historii rachunkowości w rozwoju cywilizacji. Definiuje i wyjaśnia zasadę dualizmu i regułę WN-MA na gruncie zasad fundamentalnych. Potrafi wyjaśnić istotę rachunkowości i podstawowych zasad rachunkowości finansowej na gruncie teorii kapitału. Definiuje pojęcie pieniądza i jednostki pieniężnej na gruncie historycznym i wyciąga wnioski na temat jego istoty. |
ZI-X1-RC-W01-22/23Z
ZI-X1-RC-W02-22/23Z
|
E2 |
U |
Potrafi wyciągać wnioski na temat funkcjonowania współczesnych gospodarek na podstawie starożytnych rozwiązań wykorzystujących efekt synergii. |
ZI-X1-RC-U01-22/23Z
|
E3 |
K |
Potrafi pracować w grupie i w grupie dochodzić do wniosków. Jest w stanie obronić swoje racje wykorzystując dane obliczeniowe. Jest świadomy wyborów podejmowanych w trakcie oceny. |
ZI-X1-RC-K02-22/23Z
ZI-X1-RC-K04-22/23Z
| |
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się |
Egzamin pisemny, Odpowiedź ustna. |
Treści przedmiotu |
Wykład
Kod |
Opis | S (15) | N (9) |
W1 |
Istota i definicja systemu rachunkowości w ujęciu retrospektywnym |
1 |
1 |
W2 |
Podział pracy a gospodarka towarowo pieniężna w starożytności. |
2 |
1 |
W3 |
Tokeny i ich rola w rozwoju społeczeństw starożytnych i ich ewidencja. |
2 |
1 |
W4 |
Wycena efektów pracy w aspekcie produktywności pracy. |
2 |
1 |
W5 |
Model pomiaru kapitału ludzkiego, a historia pomiaru efektów pracy |
2 |
1 |
W6 |
System rachunkowości pracy i płacy. |
2 |
1 |
W7 |
Luca Paccioli i jego rola w kształtowaniu współczesnych systemów ewidencji |
2 |
1 |
W8 |
Rewolucja przemysłowa i jej rola w rozwoju rachunkowości zarządczej. Rachunkowość podwójna dwuwymiarowa. |
1 |
1 |
W9 |
Najnowsze paradygmaty w rozwoju teorii rachunkowości |
1 |
1 |
|
Metody i formy prowadzenia zajęć |
Dyskusja, Praca w grupach, Praca z tekstem, Wykład audytoryjny. |
Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej) |
Rodzaj aktywności |
Liczba godzin |
stacjonarne |
niestacjonarne |
Udział w zajęciach dydaktycznych |
15 |
9 |
Udział w konsultacjach |
10 |
10 |
Udział w kolokwiach/egzaminie |
10 |
10 |
Praca własna studenta |
10 |
16 |
E-learning |
0 |
0 |
Inne (kontaktowe) |
5 |
5 |
Inne (bezkontaktowe) |
0 |
0 |
Suma godzin |
50 |
50 |
Liczba punktów ECTS |
2 |
2 |
|
Macierz realizacji przedmiotu |
Efekt uczenia się |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
Cele przedmiotu |
Treści przedmiotu |
Metody/narzędzia dydaktyczne |
Sposoby weryfikacji efektu |
E1 | ZI-X1-RC-W01-22/23Z
ZI-X1-RC-W02-22/23Z
| C1 | W1 W2 W3 W4 W5 W6 W7 W8 W9 | N1 N4 N5 N12 | F3
P2 |
E2 | ZI-X1-RC-U01-22/23Z
| C2 | W2 W3 W6 | N1 N4 N5 N12 | F3
P2 |
E3 | ZI-X1-RC-K02-22/23Z
ZI-X1-RC-K04-22/23Z
| C3 | W6 | N1 N4 N5 N12 | F3
P2 | |
Literatura podstawowa |
Lp. |
Opis pozycji |
1 |
Dobija M., Jędrzejczyk M., Szkice z historii rachunkowości, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków 2011. |
2 |
Jędrzejczyk M. Kurs walutowy a ekwiwalentna translacja wartości ekonomicznych w gospodarce. Wyd. Difin, Warszawa 2013 |
|
Literatura uzupełniająca |
Lp. |
Opis pozycji |
1 |
Eldon S. Hendriksen, Michael F. Van Breda, Accounting Theory 5th ed. Wydanie 5, Irwin, 1992 |
2 |
Jędrzejczyk M. Estymacja wartości godziwej. Podejście symulacyjne. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011 |
3 |
Jędrzejczyk M. Konwersja wartości w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych międzynarodowych grup kapitałowych, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków 2009. |
4 |
Kapitał ludzki w perspektywie ekonomicznej, praca zbiorowa pod red. M. Dobii, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011. |
5 |
Teoria rachunkowości w zarysie, praca zbiorowa pod red. M. Dobii, Wydawnictwo Akademii Eko-nomicznej w Krakowie, Kraków 2005. |
|
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów) |
Przedmiot kończy się egzaminem końcowym na ocenę. Ta ocena przyjmowana jest jako zaliczająca przedmiot |
Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów) |
Ocena z egzaminu końcowego |
Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie |
brak |
|
Osoby prowadzące przedmiot |
Lp. |
Nauczyciel |
1 |
Jędrzejczyk Marcin, dr hab. (Katedra Rachunkowości) |
2 |
Dobija Mieczysław, prof. dr hab. (Katedra Rachunkowości) |
|
Informacje dodatkowe |
|