Nazwa przedmiotu | Podstawy organizacji i zarządzania |
Język prowadzenia przedmiotu |
polski |
Kody/Specjalności | ZZ-ZA-LZ-X1-24/25Z-PODORG | Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw | ZZ-ZA-ZF-X1-24/25Z-PODORG | Zarządzanie firmą | ZZ-ZA-PZ-X1-24/25Z-PODORG | Psychologia w zarządzaniu | ZZ-ZA-ZS-X1-24/25Z-PODORG | Zarządzanie Small Businessem | ZZ-ZA-ZX-X1-24/25Z-PODORG | Zarządzanie sprzedażą | ZZ-ZA-KB-X1-24/25Z-PODORG | Kooperacja w biznesie | ZZ-ZA-ZP-X1-24/25Z-PODORG | Zrównoważone zarządzanie przedsiębiorstwem |
|
Kategoria przedmiotu |
kierunkowe lub ogólne |
Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
Poziom PRK |
Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie) |
Rok studiów/semestr |
1/1 |
Forma zajęć/liczba godzin |
stacjonarne: | Wykład: 30 Ćwiczenia: 30 | niestacjonarne: | Wykład: 18 Ćwiczenia: 18 |
|
Dyscypliny/punkty ECTS |
Nauki o zarządzaniu i jakości: | 7 | Ekonomia i finanse: | 0 | Inne dyscypliny: | 0 | Filozofia: | 0 | Historia: | 0 | Nauki o kulturze i religii: | 0 | Matematyka: | 0 | Informatyka: | 0 | Nauki prawne: | 0 | Psychologia: | 0 | Etnologia i antropologia kulturowa: | 0 | Razem | 7 |
|
Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot |
Bińczycki Bernard, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
Cele przedmiotu |
Kod |
Opis |
C1 |
Przekazanie wiedzy z zakresu zarządzania poszczególnymi obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa. |
C2 |
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu zarządzania organizacjami z wykorzystaniem metod i technik organizatorskich. |
C3 |
Kształtowanie postawy współpracy w ramach zespołu. |
|
Realizowane efekty uczenia się |
Kod |
Kat. |
Opis |
Kierunkowe efekty uczenia się |
E1 |
W |
Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania poszczególnymi obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa. Zna i rozumie ogólne zasady funkcjonowania organizacji. |
WZ-ST1-ZA-W08-24/25Z
WZ-ST1-ZA-W03-24/25Z
WZ-ST1-ZA-W02-24/25Z
|
E2 |
U |
Student potrafi tworzyć konkretne rozwiązania problemów decyzyjnych z zakresu zarządzania organizacjami przy wykorzystaniu metod i techniki organizatorskich. |
WZ-ST1-ZA-U01-24/25Z
WZ-ST1-ZA-U02-24/25Z
WZ-ST1-ZA-U06-24/25Z
|
E3 |
K |
Student jest gotów przyjąć aktywną postawę przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych współpracując w zespole. |
WZ-ST1-ZA-K06-24/25Z
WZ-ST1-ZA-K05-24/25Z
WZ-ST1-ZA-K01-24/25Z
| |
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się |
Egzamin pisemny, Egzamin testowy, Egzamin ustny, Średnia ważona albo arytmetyczna ocen cząstkowych, Aktywność na zajęciach, Ćwiczenie praktyczne, Inne(esej), Kolokwium, Odpowiedź ustna, Prezentacja, Projekt indywidualny, Projekt zespołowy, Referat, Test wyboru, Zadania tablicowe. |
Treści przedmiotu |
Wykład
Kod |
Opis | S (30) | N (18) |
W1 |
Podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania. Typologia, modele i metafory organizacji |
2 |
1 |
W2 |
Geneza i tożsamość nauki o zarządzaniu. Historia myśli z zakresu zarządzania (rozwój szkół i nurtów badawczych) |
3 |
2 |
W3 |
Podstawowe prawa naukowej organizacji pracy |
2 |
1 |
W4 |
Miary i wytyczne sprawnego działania. Kryteria oceny sprawności działania |
2 |
1 |
W5 |
Proces podejmowania decyzji menedżerskich. Rodzaje decyzji. Modele podejmowania decyzji |
2 |
1 |
W6 |
Specyfika pracy kierowniczej. Role menedżerskie. Style (podejścia do) przywództwa i kierowania |
2 |
2 |
W7 |
Planowanie jako funkcja zarządzania. Etapy planowania, rodzaje planów
|
3 |
2 |
W8 |
Proces organizowania. Struktury organizacyjne przedsiębiorstw: typologia i projektowanie struktury organizacyjnej |
3 |
2 |
W9 |
Funkcja motywacji w zarządzaniu. Teorie i podejścia do motywowania. Polityka personalna |
3 |
2 |
W10 |
Stosunki interpersonalne w organizacji. Komunikowanie się w organizacji |
2 |
1 |
W11 |
Kierowanie zmianą w organizacji. Cykl życia organizacji
|
2 |
1 |
W12 |
Funkcja kontroli w zarządzaniu
|
2 |
1 |
W13 |
Wybrane konteksty i dyscypliny zarządzania, powiązania z innymi dyscyplinami |
2 |
1 |
Ćwiczenia
Kod |
Opis | S (30) | N (18) |
C1 |
Podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania. Typologia i modele organizacji. Metafory organizacji |
2 |
1 |
C2 |
Ocena dorobku myśli z zakresu zarządzania. Przegląd historyczny |
3 |
2 |
C3 |
Wybrane prawa naukowej organizacji pracy – przykłady praktyczne |
2 |
1 |
C4 |
Ocena sprawności działania |
3 |
1 |
C5 |
Proces podejmowania decyzji menedżerskich. Wybrane gry decyzyjne (np. Przygoda w Amazonii) |
2 |
1 |
C6 |
Odgrywanie ról menedżerskich (wybrane metody symulacji, np. Sprawa Kowalskiego). Identyfikacja wybranych stylów przywództwa i kierowania |
2 |
2 |
C7 |
Wybrane rodzaje planów w organizacji. Proces opracowania planów w firmie. |
3 |
2 |
C8 |
Identyfikacja i projektowanie struktury organizacyjnej |
3 |
2 |
C9 |
Wybrane metody motywacji i polityki personalnej |
2 |
1 |
C10 |
Wybrane metody kształtowania stosunków interpersonalnych i komunikacji w organizacji
|
2 |
1 |
C11 |
Wybrane metody kierowania zmianą w organizacji |
2 |
1 |
C12 |
Wybrane metody kontroli organizacji |
2 |
1 |
C13 |
Wybrane konteksty i wyspecjalizowane dziedziny zarządzania |
2 |
2 |
|
Metody i formy prowadzenia zajęć |
Analiza przypadku, Ćwiczenia przedmiotowe, Ćwiczenia tablicowe, Ćwiczenia terenowe, Dyskusja, E-learning, Grywalizacja, Inne(Debata oksfordzka), Inscenizacja (odgrywanie ról), Konwersatorium, Nauczanie odwrócone, Praca w grupach, Praca z tekstem, Prezentacja, Symulacja, Wykład audytoryjny. |
Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej) |
Rodzaj aktywności |
Liczba godzin |
stacjonarne |
niestacjonarne |
Udział w zajęciach dydaktycznych |
60 |
36 |
Udział w konsultacjach |
30 |
30 |
Udział w kolokwiach/egzaminie |
6 |
4 |
Praca własna studenta |
30 |
40 |
E-learning |
20 |
15 |
Inne (kontaktowe) |
15 |
17 |
Inne (bezkontaktowe) |
14 |
33 |
Suma godzin |
175 |
175 |
Liczba punktów ECTS |
7 |
7 |
|
Macierz realizacji przedmiotu |
Efekt uczenia się |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
Cele przedmiotu |
Treści przedmiotu |
Metody/narzędzia dydaktyczne |
Sposoby weryfikacji efektu |
E1 | WZ-ST1-ZA-W08-24/25Z
WZ-ST1-ZA-W03-24/25Z
WZ-ST1-ZA-W02-24/25Z
| C1 | W6 W7 W8 W9 W10 W11 W1 W3 W4 W2 W5 W12 W13 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C11 C12 C13 | N1 N2 N3 N4 N5 N6 N7 N8 N9 N10 N11 N12 N15 N19 N16 N18 | F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F11 F12
P1 P2 P3 P4 |
E2 | WZ-ST1-ZA-U01-24/25Z
WZ-ST1-ZA-U02-24/25Z
WZ-ST1-ZA-U06-24/25Z
| C2 | W6 W7 W8 W9 W10 W11 W1 W3 W4 W2 W5 W12 W13 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C11 C12 C13 | N1 N2 N3 N4 N5 N6 N7 N8 N9 N10 N11 N12 N15 N19 N16 N18 | F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F11 F12
P1 P2 P3 P4 |
E3 | WZ-ST1-ZA-K06-24/25Z
WZ-ST1-ZA-K05-24/25Z
WZ-ST1-ZA-K01-24/25Z
| C3 | C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C11 C12 C13 | N2 N3 N4 N5 N6 N7 N8 N9 N10 N11 N12 N15 N19 N16 N18 | F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F11 F12
P1 P2 P3 P4 | |
Literatura podstawowa |
Lp. |
Opis pozycji |
1 |
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, WN PWN, Warszawa 2017, wersja e-book: http://han.uek.krakow.pl/han/pwn/https/libra.ibuk.pl/book/184844 - dla zajęć w trybie zdalnym |
2 |
Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze, pod red. Adama Stabryły, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018 |
3 |
Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne, pod red. A.Stabryły, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018 |
|
Literatura uzupełniająca |
Lp. |
Opis pozycji |
1 |
Beliczyński J., Praktyka i wiedza z zakresu zarządzania w starożytności, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie , nr 871 (2011) , s. 193-209. |
2 |
Beliczyński J., Praktyka i wiedza z zakresu zarządzania w średniowieczu i epoce odrodzenia, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 896 (2012) , s. 157-176. |
3 |
Beliczyński J., Rozwój myśli z zakresu zarządzania w okresie przednaukowym - od Kartezjusza do Fredericka W. Taylora, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 37, nr 1 (2018) , s. 35-51 |
4 |
Cabała P., Wprowadzenie do prakseologii : przegląd zasad skutecznego działania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2007 |
5 |
Cyfert Sz. Krzakiewicz K., Nauka o organizacji, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Poznań 2009 |
6 |
Drucker P., Praktyka zarządzania, MT Biznes, Warszawa 2017 |
7 |
Koontz H., "The Management Theory Jungle Revisited," Academy of Management Review 5 (April 1980), pp. 175–187 (artykuł zaliczany do kanonu literatury przedmiotu) |
8 |
Kożuch B., Nauka o organizacji, CEDEWU.PL Wydawnictwo Fachowe, Warszawa 2007 |
9 |
Krwawicz M., Podstawy organizacji i zarządzania. Materiały do ćwiczeń, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2018, Cz. I. |
10 |
O zarządzaniu historie niezwykłe, Studia przypadków z zarządzania humanistycznego, red. nauk. M. Kostera, Difin, Warszawa 2014 |
11 |
Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, pod red. M. Przybyły, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2001 |
12 |
Organizacja i Zarządzanie. Zarys problematyki, pod. red. J. Trzcieniecki, A. Stabryła, PWN, Warszawa 1987 (kanon literatury przedmiotu) |
13 |
Organizacja w praktyce. Studia przypadku dla studentów zarządzania, red. nauk. M. Kostera, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011 |
14 |
Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, red. nauk. A. Zakrzewska-Bielawska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012 |
15 |
Robbins S. DeCenzo D., Podstawy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002 |
16 |
Stoner J. F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992, Wyd. I. (kanon literatury przedmiotu) |
17 |
Wach K., Podstawy organizacji i zarządzania. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008 |
18 |
Wajda A., Organizacja i zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003 |
19 |
Wajda A., Podstawy nauki o zarządzaniu organizacjami, Difin, Warszawa 2003 |
20 |
Williams J.C, DuBrin A.J., Sisk H.L., Management & Organization, Sout-Western Publishing Co., Cincinnati, Ohio 1985 (kanon literatury przedmiotu) |
|
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu |
Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §28 pkt. 4 Regulaminu studiów) |
Stanowi średnią ważoną ocen bieżących uzyskanych za wiedzę, umiejętnosci i kompetencje społeczne. |
Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §28 pkt. 5 Regulaminu studiów) |
Ocena końcowa z przedmiotu stanowi średnią ocen wyliczoną z oceny bieżącej (50% tj. oceny z zaliczenia) oraz z pierwszego i drugiego terminu egzaminu (50%). |
Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie |
Student przed przystąpieniem do egzaminu (dotyczy 1 lub 2 terminu egzaminu) powinien uzyskać pozytywną ocenę z zaliczenia.W przypadku nieuzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń w planowanym terminie, student może to zrobić przed wyznaczonym 1 albo 2 terminem egzaminu.
|
|
Osoby prowadzące przedmiot |
Lp. |
Nauczyciel |
1 |
Beliczyński Jan, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
2 |
Woźniak Krzysztof, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
3 |
Barczak Beata, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania) |
4 |
Mesjasz Czesław, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania) |
5 |
Bińczycki Bernard, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
6 |
Zakrzewska Małgorzata, mgr (Katedra Procesu Zarządzania) |
7 |
Walas-Trębacz Jolanta, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
8 |
Marchewka Małgorzata, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
9 |
Wawak Sławomir, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania) |
10 |
Małkus Tomasz, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
11 |
Cabała Paweł, dr hab. (Katedra Procesu Zarządzania) |
12 |
Bartusik Katarzyna, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
13 |
Kwiatkowska Kamila, mgr (Katedra Procesu Zarządzania) |
14 |
Stępniak-Mierzejewska Aida, dr (Katedra Procesu Zarządzania) |
15 |
Żemła Sonia, mgr (Katedra Procesu Zarządzania) |
|
Informacje dodatkowe |
|