Karta przedmiotu - Obsługa ruchu turystycznego

Kierunek: Turystyka i Rekreacja

Wymagania wstępne
  1. Podstawowe wiadomości z zakresu podstaw turystyki, marketingu turystycznego oraz ekonomii gospodarczej.

Nazwa przedmiotuObsługa ruchu turystycznego
Język prowadzenia przedmiotu polski
Kody/Specjalności
ZZ-TR-TM-X1-20/21Z-OBSRUCTurystyka międzynarodowa
ZZ-TR-HG-X1-20/21Z-OBSRUCHotelarstwo i gastronomia
ZZ-TR-OK-X1-20/21Z-OBSRUCObsługa kulturowych form turystyki
ZZ-TR-AC-X1-20/21Z-OBSRUCAnimacja czasu wolnego
Kategoria przedmiotu kierunkowe lub ogólne
Profil studiów Ogólnoakademicki
Poziom PRK Poziom 6 - 1. stopień (studia licencjackie)
Rok studiów/semestry 3/5 6
Forma zajęć/liczba godzin
stacjonarne: Wykład: 30 Ćwiczenia: 30
niestacjonarne: Wykład: 18 Ćwiczenia: 18
Dyscypliny/punkty ECTS
Nauki o zarządzaniu i jakości: 5
Ekonomia i finanse: 0
Nauki o kulturze fizycznej: 1
Inne dyscypliny: 0
Razem6
Wykładowca odpowiedzialny za przedmiot Klimek Katarzyna, dr (Katedra Turystyki)
Cele przedmiotu
Kod Opis
C1 Zapoznanie studentów z najważniejszymi i najnowszymi trendami w zakresie obsługi ruchu turustycznego.
C2 Zdobycie wiedzy na temat rozwoju ruchu turystycznym i jego wpływu na powstanie globalnego przemysłu turystycznego.
C3 Zapoznanie się z obsługą różnych segmentów ruchu turystycznego.
Realizowane efekty uczenia się
Kod Kat. Opis Kierunkowe efekty uczenia się
E1 W Student zna metody i narzędzia niezbędne przy obsłudze ruchu turystycznego. Potrafi użyć tych narzędzi w odniesieniu do różnych segmentów rynku turystycznego. WZ-ST1-TR-W06-20/21Z
E2 U Student zna podstawy tworzenia i funkcjonowania przedsiębiorstw obsługujących ruch turystyczny. Potrafi wykorzystać nabyte umiejętności w tworzeniu komercyjnych produktów turystycznych. WZ-ST1-TR-U03-20/21Z
E3 K Student potrafi pracować w grupie jak i indywidualnie w celu nabycia podstawowych umiejętności w zakresie obsługi turystów po przez prace grupowe i zadania indywidualne. WZ-ST1-TR-K05-20/21Z
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się Egzamin pisemny, Średnia ważona albo arytmetyczna ocen cząstkowych, Aktywność na zajęciach, Ćwiczenie praktyczne, Prezentacja, Projekt indywidualny, Projekt zespołowy, Referat.
Treści przedmiotu
Wykład
Kod OpisS (30)N (18)
W1 Istota ruchu turystycznego. Czynniki i kierunki rozwoju ruchu turystycznego. Sposoby monitorowania ruchu turystycznego. 3 3
W2 Potrzeby, motywacje i zachowania turystów – determinanty wyboru destynacji turystycznej oraz sposoby rezerwacji usług. 3 2
W3 Rodzaje i formy obsługi ruchu turystycznego na poszczególnych etapach podróży. 2 1
W4 Rodzaje przedsiębiorstw obsługujących ruch turystyczny w destynacjach. 4 2
W5 Pilotaż i przewodnictwo w turystyce . Prawa i obowiązki pilota. Rola przewodnika i pilota w obsłudze ruchu turystycznego w Polsce i w Europie szczególnie w kontekście deregulacji obu zawodów w Polsce i innych krajach europejskich. Psychologiczne i społeczne aspekty pracy przewodnika. Etos i etyka pracy pilota i przewodnika. 3 1
W6 Obsługa podróżnicza turystów krajowych i zagranicznych na przykładzie lotniska Balice. Zajęcia zawodoznawcze. Spotkanie z ekspertami. Wizyta w Centrum Edukacji Lotniczej. 5 5
W7 Obsługa podróżnicza. Rodzaje dokumentów w obsłudze ruchu turystycznego. Strefa Schengen i jej rola w stymulowaniu ruchu turystycznego. Prawne i celne aspekty obsługi ruchu turystycznego. 2 1
W8 Polski System Informacji Turystycznej. Organizacje turystyczne działające w Polsce i na świecie. Podobieństwa i różnice. Lokalny i regionalny system informacji turystycznej w Krakowie i w Małopolsce - spotkania z ekspertami, case study. 3 1
W9 Monitorowanie ruchu turystycznego. Wady i zalety stosowanych metod. 2 1
W10 Obsługa turystów biznesowych - udział w szkoleniach online. 3 1

Ćwiczenia
Kod OpisS (30)N (18)
C1 Rodzaje przedsiębiorstw turystycznych i ich rola w obsłudze podróżniczej. 3 2
C2 System powiązań między różnymi podmiotami rynku turystycznego w celu zapewnienia optymalnej obsługi turystów (case study). 3 1
C3 Rodzaje produktów turystycznych komercjalizowanych przez przedsiębiorstwa obsługujące turystów. Innowacje produktowe i rola ICT w obsłudze podróżniczej. 5 4
C4 Przedsiębiorstwa obsługujące ruch turystyczny. Analiza czynników sukcesu i modeli biznesowych. Zadanie w grupach. 5 4
C5 Mikro i makro otoczenie firm turystycznych, czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy analizie sytuacji firm turystycznych działających na rynku. Jakimi strategiami posługują się firmy aby przetrwać na globalnym rynku turystycznym (case study). Rola innowacji w obsłudze ruchu turystycznego. 4 3
C6 Rola personelu w obsłudze turystów. Kultura obsługi i etyka zawodowa, wady i zalety pracy z turystami (case study). Analiza kluczowych elementów wpływających na jakość obsługi ruchu turystycznego (case study). 3 1
C7 Odpowiedzialność przedsiębiorstw turystycznych działających na rynku wobec klienta w Polsce i w UE. Rodzaje umów i sposoby reklamacji w przypadku niedopełnienia zobowiązań przez przedsiębiorstwa turystyczne wobec klientów i kontrahentów (case study). 2 1
C8 Sprzedaż i dystrybucja w przedsiębiorstwie turystycznym. Rodzaje kanałów dystrybucji i promocji. Praca z klientem.Typologia i rodzaje klientów. Etapy obsługi klienta (case study). 3 1
C9 Rola i rodzaje ubezpieczeń w obsłudze podróżniczej. Warianty ubezpieczeń indywidualnych i grupowych. Polisy ubezpieczeniowe i ich znaczenie przy prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie obsługi turystów. 2 1

Metody i formy prowadzenia zajęć Analiza przypadku, Ćwiczenia przedmiotowe, Dyskusja, E-learning, Praca w grupach, Prezentacja, Warsztaty, Wykład audytoryjny.
Nakład pracy studenta (liczba godzin kontaktowych, pracy on-line i pracy samodzielnej)
Rodzaj aktywności Liczba godzin
stacjonarne niestacjonarne
Udział w zajęciach dydaktycznych 60 36
Udział w konsultacjach 15 20
Udział w kolokwiach/egzaminie 30 19
Praca własna studenta 15 15
E-learning 0 15
Inne (kontaktowe) 15 15
Inne (bezkontaktowe) 15 30
Suma godzin 150 150
Liczba punktów ECTS 6 6
Macierz realizacji przedmiotu
Efekt uczenia się Odniesienie do efektów kierunkowych Cele przedmiotu Treści przedmiotu Metody/narzędzia dydaktyczne Sposoby weryfikacji efektu
E1WZ-ST1-TR-W06-20/21Z
C3 C1 W5 W6 W7 W8 C1 W1 W2 C5 C6 C7 C8 W10 C2 C3 C4 C9 N1 N3 N4 N5 N7 N11 N14 N15 F4 F5 F6 F7 F8 F9
P2 P4
E2WZ-ST1-TR-U03-20/21Z
C2 C3 C1 W6 W9 C1 W1 W2 W3 W4 C7 C8 C2 C3 C4 C9 W5 W10 N1 N3 N4 N5 N7 N11 N14 N15 F4 F5 F6 F7 F8 F9
P2 P4
E3WZ-ST1-TR-K05-20/21Z
C2 C1 W7 C1 W1 W3 C5 C6 C8 C3 C4 C9 N1 N3 N4 N5 N7 N11 N15 F4 F5 F6 F7 F8 F9
P4
Literatura podstawowa
Lp. Opis pozycji
1 Kruczek Z. (red.), (2014). Obsługa ruchu turystycznego. Proksenia, Kraków.
2 Meyer, B. (red.), (2011). Obsługa ruchu turystycznego, PWN.
Literatura uzupełniająca
Lp. Opis pozycji
1 Kruczek, Z. (red.). (2014). Kompendium pilota wycieczek. Proksenia, Kraków.
2 Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons
3 Page, S. J. (2014). Tourism management. Routledge
4 Theobald, W. F. (Ed.). (2012). Global tourism. Routledge.
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
Sposób obliczania średniej z ocen bieżących (zgodnie z §18 pkt. 4 Regulaminu studiów)
średnia arytmetyczna ze wszystkich zadań i projektów zadawanych na ćwiczeniach
Sposób obliczania oceny końcowej (zgodnie z §18 pkt. 5 Regulaminu studiów)
oceny z ćwiczeń oraz w przypadku nie zaliczenia ćwiczeń egzamin ustny
Dodatkowe informacje o sposobie obliczania oceny końcowej lub egzaminie
brak
Osoby prowadzące przedmiot
Lp. Nauczyciel
1 Klimek Katarzyna, dr (Katedra Turystyki)
2 Gajzner Marta, mgr (Katedra Turystyki)
Informacje dodatkowe


Status karty: ZAAKCEPTOWANY  przez: Łapczyński Mariusz, dr hab.